یزد باید به دوران شکوفایی حوزه‌های علمیه بازگردد
کد خبر: 4019637
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷

یزد باید به دوران شکوفایی حوزه‌های علمیه بازگردد

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه زمانی یزد 150 مجتهد داشت گفت: متأسفانه در این زمینه افت‌هایی وجود دارد که باید برای آن چاره اندیشی شود و یزد را به شرایط گذشته بازگردانیم.

آیت الله محمدرضا ناصری، امام جمعه یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد، امروز، 18 آذرماه در جلسه نهادهای حوزوی و فرهنگی استان با حضور آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه مسائل کلی نسل آینده اعم از آموزش و اخلاق باید مدنظر حوزه‌های علمیه باشد، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه در شکل گیری انقلاب اسلامی بسیار مؤثر بوده‌اند و اکنون نیز مسئولیت حفظ و ادامه انقلاب را بر عهده دارند.

وی با تأکید بر اینکه هر چه در عالم اسلام به ویژه در عالم شیعه به وجود می‌آید، حوزه‌های علمیه باید مراقبت کنند، افزود: حوزه‌های علمیه باید بر اصحاب انقلاب بیفزایند و با توجه به اینکه دشمن از سال‌ها پیش برای گرفتن دین از جامعه اقدام کرده، باید اقدامات جدی‌تری در زمینه تربیت نیروهای انقلابی وارد عمل شوند.

ناصری عنوان کرد: در ایام شیوع کرونا، فاصله ای بین مردم و جامعه روحانیت اتفاق افتاده و چون از ابتدای انقلاب به فکر آموزش فرزندان این کشور نبوده‌ایم، نتوانسته‌ایم فراگیر کار کنیم، دشمن از این فرصت استفاده کرده و خلأ به وجود آمده میان مردم و محافل دینی و مذهبی را پر کرده‌اند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه اکنون جمعیت دانش آموزی استان یزد 260 هزار نفر است، اظهار کرد: تنها 10 هزار نفر از این تعداد با محافلی همچون حوزه، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، مساجد و ... در ارتباط هستند و برای 250 هزار نفر دیگر هیچ برنامه‌ریزی نشده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد حوزه‌های علمیه برای بقای انقلاب اسلامی، باید برنامه ریزی اساسی و اصولی داشته باشند تا با دانش آموزان ارتباط مستمر و مؤثر برقرار کنند و در نظر داشته باشید که دشمنان، این فرزندان را رها نکرده‌اند و حوزه‌ها باید با مسئولیت و دغدغه بیشتر در این زمینه ورود کنند.

امام جمعه یزد با اشاره به اجرای طرح امین در مدارس استان یزد بیان کرد: این طرح بر اساس برنامه ریزی انجام شده پیش نمی‌رود چون این طرح با کمبود نیرو مواجه شده و حوزه‌ها در این زمینه چاره اندیشی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم تحول در سیستم آموزشی اظهار کرد: لازم است سه اصل مهم تدین، تفکر و تعقل به آموزش‌ها وارد شود تا علم آموزی با این سه اصل مهم همراه باشد تا بتواند برای کشور و مردم مفید باشد.

ناصری با تأکید بر اینکه در سیستم آموزشی ما تفکر وجود ندارد، افزود: دشمنان می‌دانند که اگر اصل تفکر در آموزش‌ها وجود داشته باشد، پیشرفت و نوآوری خواهیم داشت و این امر استقلال کشور را به دنبال دارد و دشمنان با این مسئله موافق نیستند.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم انقلاب را رشد دهیم باید وارد تشکیلات آموزش و پرورش شویم و فرزندان این کشور را رشد دهیم و تا دیر نشده باید در این زمینه اقدام کنیم.

امام جمعه یزد با تأکید بر اینکه حوزه‌ها در مورد سعادت دنیوی و اخروی مردم مسئولیت دارند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که در حوزه‌های علمیه باید برنامه ریزی کنیم و با رایزنی با مسئولان آموزشی و در شورای انقلاب فرهنگی، مسئولیت آموزش یا حداقل بخشی از آن را بر عهده بگیریم.

وی تصریح کرد: ما در این زمینه مسئولیت داریم و در کنار آن باید در میان طلاب نیز کادرسازی کنیم و طلاب دارای افکار و اندیشه‌های خوب را شناسایی کنیم و نسبت به تقویت آنها اقدام کنیم و اجازه ندهیم استعدادهای آنها به دلیل مسائل معیشتی هدر برود.

ناصری تأکید کرد: زمانی یزد 150 مجتهد داشت، متأسفانه در این زمینه افت‌هایی وجود دارد که باید برای آن چاره اندیشی شود و یزد را به شرایط گذشته بازگردانیم.

 

انتهای پیام
captcha