پیشران‌های توسعه اقتصادی و علمی ایران در چله دوم انقلاب
کد خبر: 4034112
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷

پیشران‌های توسعه اقتصادی و علمی ایران در چله دوم انقلاب

بنا به اذعان تمامی کارشناسان بی‌طرف و اساتید معتبر دانشگاه‌های خارجی، انقلاب اسلامی مسیر تحول و رشد کشور را هموار کرده و تکمیل پروژه‌های عمرانی و دستیابی به فناوری‌های پیشرفته در حوزه نانو، هوافضا، موشکی، پزشکی و غیره هم مصادیقی برای توسعه علمی، اقتصادی و فناوری ایران تلقی می‌شود.

پیشران‌های توسعه اقتصادی و علمی ایران در چله دوم انقلاب

دهه فجر در مسیر «جهاد تبیین» فرصت مناسبی برای ارائه دستاوردها و برکات بزرگ انقلاب اسلامی است و این دستاوردها آنهایی هستند که به جرئت می‌توان گفت بدون وقوع پدیده انقلاب اسلامی محقق نمی‌شدند. در این راستا متن بیانیه گام دوم انقلاب به خوبی این دستاوردها را در هفت قسمت تشریح کرده است که عبارتند از:

ـ ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران

ـ موتور پیشران کشور در عرصه‌ علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی

ـ به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه‌ خدمت‌رسانی

ـ ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم

ـ سنگین کردن کفه‌ عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور

ـ افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه

ـ ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان.

در قسمت دوم از مجموعه تبیین دستاوردهای انقلاب براساس بیانیه گام دوم به بررسی دستاورد «موتور پیشران کشور در عرصه‌ علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی» می‌پردازیم:

انقلاب اسلامی ایران تنها اثرگذاری سیاسی و بین‌‌المللی نداشته بلکه از دل بزرگترین و مهمترین رویداد سیاسی قرن بیستم دستاوردهای اقتصادی، فناوری و عمرانی متولد شده که بیان تک‌تک آن‌ها قطعاً در یک گزارش یا یک یادداشت نمی‌گنجد. این روزها جبهه معاند و اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی ایران کمر همت بر تخریب دستاوردهای انقلاب 57 مردم ایران بسته‌‌اند تا بگویند ماحصل انقلاب 43 ساله این ملت گرانی و تورم و یا هیچ را به ارمغان آورده است؛ درصورتی‌که به اذعان تمامی کارشناسان بی‌طرف و اساتید معتبر دانشگاه‌های خارجی، انقلاب اسلامی ایران مسیر تحول و رشد کشورمان را هموار کرده و تکمیل پروژه‌های عمرانی و دستیابی به فناوری‌های پیشرفته در حوزه نانو، هوافضا، موشکی، پزشکی و غیره را هم مصداقی برای توسعه علمی، اقتصادی و فناوری ایران تلقی می‌کنند.

پیشرفت علمی ایران

رشد و شکوفایی علمی کشورمان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. امروزه به برکت انقلاب اسلامی تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های ایران جزء دانشگاه‌های معتبر منطقه و جهان محسوب می‌شوند. نتایج رتبه‌بندی جهانی دانشگاه ملی تایوان در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد، ۱۲ دانشگاه ایرانی در میان بیش از ۸۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌اند. البته نباید از قلم بیفتد که در حوزه تعداد تولید مقالات علمی در جهان اسلام جزو پیشگامان به شمار می‌رویم و طی سال‌های گذشته میزان استنادات جهانی به مقالات دانشمندان و محققان ایران چندین برابر شده است.

رتبه کشوری رتبه جهانی دانشگاه امتیاز نهایی
۱ ۳۶۴ دانشگاه تهران ۳۴.۰
۲ ۴۲۷ دانشگاه علوم پزشکی تهران ۳۳.۱
۳ ۶۰۱-۶۵۰ دانشگاه صنعتی اصفهان -
۴ ۶۰۱-۶۵۰ دانشگاه صنعتی شریف -
۵ ۶۰۱-۶۵۰ دانشگاه تربیت مدرس -
۶ ۶۵۱-۷۰۰ دانشگاه صنعتی امیرکبیر -
۷ ۷۰۱-۷۵۰ دانشگاه علوم پزشکی مشهد -
۸ ۷۰۱-۷۵۰ دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی -
۹ ۷۵۱-۸۰۰ دانشگاه علم و صنعت ایران -
۱۰ ۷۵۱-۸۰۰ دانشگاه شیراز -
۱۱ ۷۵۱-۸۰۰ دانشگاه علوم پزشکی تبریز -
۱۲ ۷۵۱-۸۰۰ دانشگاه تبریز

دانشگاه های ایرانی حاضر در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ دانشگاه ملی تایوان

پیشرفت در حوزه سلول‌های بنیادی

در زمینه فناوری و تحقیقات سلول‌های بنیادی ایران جزء ۱۰ کشور برتر جهان محسوب می‌شود و محققان ایرانی توانسته‌اند پیشرفت‌های خوبی را در این زمینه داشته باشند. آن‌ها توانسته‌اند از سلول‌های بنیادی حتی در پیوندهای مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب استفاده کنند. همچنین در پژوهشکده رویان اصفهان شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی انجام شده است.

پیشرفت در حوزه هسته‌ای

زمانی کمتر کسی فکر می‌کرد، جمهوری اسلامی ایران بتواند به دانش بومی هسته‌ای دست پیدا کند اما امروز به برکت انقلاب اسلامی و تمرکز بر توان داخلی و علی‌رغم شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌های بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران در قله پیشرفت هسته‌ای ایستاده و علاوه بر اینکه به عضویت باشگاه هسته‌ای جهان پیوسته، توانایی غنی‌سازی اورانیوم با غنای 60 درصد و تولید و ساخت جدیدترین نسل سانتریفیوژها را به هم به‌دست آورده است.

پیشرفت در حوزه هوافضا

زمانی برای ساخت ماهواره باید به خارجی‌ها رو می‌انداختیم یا قبول می‌کردند یا اینکه به بهانه تحریم دست رد به سینه ما می‌زنند، اما امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه ساخت ماهواره‌های مخابراتی و تصویربرداری به سطحی از توانایی رسیده‌ که دیگر نیازی به بیگانگان ندارد و در تأمین نیاز کشور در این حوزه توانمند شده‌ و در زمره 9 کشور دارنده فناوری ساخت ماهواره قرار گرفته‌ است. «زهره»، «امید»، «مصباح 1»، «مصباح 2»، «سینا 1»، «طلوع»، «رصد»، «نوید» و «فجر» اسامی ماهواره‌هایی است که از سوی دانشمندان و مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاهی کشورمان ساخته شده‌اند و طبق اعلام مسئولان، ماهواره «کوثر» به عنوان نخستین ماهواره بخش خصوصی قرار است تا یک سال آینده در فاز پرتاب قرار گیرد.

ساخت ماهواره یکی از مهمترین گام‌هایی بود که در عرصه هوافضا برداشته شد اما شاید مهمتر از این، طراحی و ساخت سیستم ماهواره‌بر است. چندین سال بود که ماهواره‌های ساخت ایران از سوی کشور قزاقستان به فضا پرتاب می‌شدند اما امروز دیگر نیازی به این کار نیست و کشور در این حوزه توانمند شده‌ و حتی می‌تواند به کشورهای دیگر هم در این حوزه خدمات ارائه دهد. «سیمرغ»، «سریر»، «سروش» و «ذوالجناح» عناوین ماهواره‌برهایی هستند که به دست توانمند متخصصان و دانشمندان حوزه صنعت هوافضا ساخته شده‌ و نیاز کشور را به خارج در حوزه پرتاب ماهواره برطرف ساخته‌اند.

دستاوردهای عمرانی انقلاب اسلامی

یکی از بخش‌هایی که پس از انقلاب شاهد تحول بزرگ و دستاوردهای بی‌نظیری بوده است، بخش عمرانی و زیرساختی کشور است که به‌عنوان محور توسعه و پیشرفت کشور، مورد توجه مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی قرار گرفته و امروز شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیر در این حوزه در چهاردهه عمر انقلاب اسلامی هستیم. بررسی دستاوردها و خدمات صورت‌گرفته در این بخش و مقایسه آن با دوران پیش از انقلاب به‌عنوان یکی از شاخص‌های کارآمدی نظام اسلامی می‌تواند مردم را با دستاوردهای انقلاب در حوزه عمران و زیرساخت های حیاتی کشور آشنا سازد؛ لذا در ادامه به گوشه‌ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی و عمرانی به‌صورت تیتروار اشاره می‌شود.

  • افزایش عدالت در دسترسی به انواع زیرساخت‌های شهری و روستایی در کشور بعد از انقلاب؛ حتی در دورترین نقاط کشور
  • افزایش بی‌سابقه سرعت حمل کالا و مسافر با ساخت زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی
  • کسب دانش و توانایی مهندسی در همه حوزه‌های زیرساختی کشور طی سال‌های بعد از انقلاب. (انرژی، حمل‌ونقل، صنعت، هوافضا و ...)
  • تبدیل وضعیت وابستگی به متخصصان و مستشاران خارجی در ایجاد زیرساخت‌های اساسی کشور به بی‌نیازی از مستشاران خارجی در همه ابعاد در سال‌های بعد از انقلاب
  • دستیابی به دانش و فن ساخت سد بعد از انقلاب اسلامی  و ساخت و توسعه سد بادانش و توان شرکت‌ها و مهندسین داخلی
  • دستیابی به فناوری ساخت سکو‌های نفتی عظیم در کشور و خودکفایی در این زمینه با بومی شدن صنعت آن و بی‌نیازی به کشور‌های خارجی
  • دستیابی کشور به فناوری ساخت پالایشگاه‌های مدرن متناسب با استاندارد‌های جهانی همچون پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و اقدام به ساخت پالایشگاه در کشور‌های خارجی
  • خودکفایی بی‌نظیر کشور در تولید بنزین با فراتر رفتن میزان تولید آن از مصرف آن در کشور
  • اتصال کشور به شبکه اینترنت در سال‌های بعد از انقلاب و ایجاد زیرساخت‌های عظیم آن در کشور

جمهوری اسلامی ایران همچنان پویا، زنده، باوقار و بانشاط به مسیر پیشرفت و تعالی خود ادامه می‌دهد. موفقیت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی الگویی برای سایر کشورها تبدیل شده، به‌ویژه برای کشورهایی که وابستگی شدید اقتصادی، سیاسی، علمی و تکنولوژیک به کشورهای غرب و در رأس آنها آمریکا دارند. بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی این پیشرفت و توسعه کافی نیست و شأن ملت و کشور ایران بیش از این است که شاهد آن هستیم؛ لذا با وجود تحریم‌ها و دشمنی‌ها پیشرفت همچنان ادامه دارد و توقف در فرهنگ انقلاب و باورهای دینی و ملی مردم ایران جا ندارد.

انتهای پیام
captcha