اقتصاد موسیقی مانند سینما وابسته به جشنواره فجر نیست + صوت
کد خبر: 4034269
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
رئیس سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر:

اقتصاد موسیقی مانند سینما وابسته به جشنواره فجر نیست + صوت

محمد الهیاری گفت: در جشنواره فیلم فجر سودای سیمرغی وجود دارد و فیلم‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند و اقتصاد سینما بسیار وابسته به سیمرغ و جشنواره فیلم فجر است ولی ما در موسیقی چنین وضعیتی نداریم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛‌ نشست رسانه‌ای سی‌و‌هفتمین جشنواره موسیقی فجر امروز یکشنبه ۱۷ بهمن در تالار رودکی برگزار شد.

محمد الهیاری، رئیس سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر بیان کرد: برای برپایی سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر چند ماهی است که در حال برنامه‌ریزی هستیم. سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی، اجراها به صورت غیرحضوری برگزار شد. در این دوره با توجه به شرایط موجود و پیشرفت سویه جدید کرونا، مراسم به صورت ۳۰ درصد ظرفیت برگزار خواهد شد. در تمامی سالن‌ها تیم‌های پزشکی و درمانی مستقر هستند و تمهیدات مورد نیاز سنجیده شده است.

حسن ریاحی، دبیر سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر در این نشست گفت: جشنواره امسال از چند ماه قبل آغاز و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است. روند جشنواره اندکی به خاطر تغییر و تحولات به وقفه افتاد اما به نظرم جشنواره‌ای قابل دفاع است. امیدوارم که مردم هنردوست در این جشنواره حضور پیدا کرده و از ظرفیت هنرمندان استفاده کنند.

اجراها با 30 درصد ظرفیت برگزار می‌شود / اقتصاد موسیقی مانند سینما وابسته به جشنواره فجر نیست

امیرعباس ستایشگر، عضو هیئت انتخاب و مشاور اجرایی سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدا گزارشی در رابطه با نوع نگاه، سیاست‌گذاری و آنچه که هیئت انتخاب به آن توجه کردند را بیان و آمار اجرایی جشنواره را مطرح کرد.  

وی ادامه داد: اجرای صحنه‌ای در تهران با ۶۳ گروه و ۶۹ اجرا در 6 سالن کار خود را اجرا می‌کنند که شش اجرای ارکسترال، ۱۷ اجرای موسیقی دستگاهی، ۱۴ اجرا موسیقی نواحی، ۳ اجرا موسیقی بانوان، ۴ اجرای بین‌الملل، ۷ اجرای موسیقی کلاسیک غربی، ۱۶ اجرای پاپ و دو اجرای موسیقی تلفیقی مروبط به اجراهای استان تهران خواهند بود.

ستایشگر افزود: در ۱۱ استان دیگر جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود. این استان‌ها عبارتند از کردستان با 16 اجرا، جنوب کرمان با 17 اجرا، منطقه آزاد اروند با 10 اجرا، ایلام با 10 اجرا، کهگیلویه و بویر احمدبا 10 اجرا، بوشهر با 6 اجرا، چهارمحال و بختیاری با 3 اجرا، آذربایجان شرقی با 11 اجرا، سیستان و بلوچستان با 3 اجرا، زنجان با 4 اجرا و استان سمنان 9 اجرا. در کل استان‌های کشور ۹۵ اجرا و 705 هنرمند را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: مجموع آمار سی‌و‌هفتمین جشنواره موسیقی فجر با 1690 هنرمند در قالب 170 اجرای موسیقی و 1304 هنرمند مرد و 386 هنرمند زن است که برنامه‌های خود را در سراسر کشور اجرا می‌کنند.

ستایشگر در رابطه با بخش جنبی جشنواره بیان کرد: بخش سرود با 6 اجرا برای دومین سال پیاپی آغازگر هر روز جشنواره موسیقی فجر امسال با 170 هنرمند خواهد بود. بخش ویژه‌ای برای تجلیل از مقام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تدارک دیدیم که ارکستر سمفونیک صدا و سیما و گروه نوای سیمره برنامه‌هایی را اجرا خواهند کرد. همچنین بزرگداشت سه استاد برجسته موسیقی را در دست داریم که در بخش اختتامیه تجلیل خواهند شد. در بخش پژوهشی جشنواره که همزمان با آغاز جشنواره کار خود را آغار می‌کند نشست‌هایی در خانه هنرمندان ایران به دبیری بابک خضرایی برگزار خواهد شد که چهار برنامه با عناوین مشخص خواهد بود.

وی افزود: 10 جرا از استان‌های مختلف داریم که در جدول تهران جای دارند و جایزه «ترانه» و جایزه «موسیقی رسانه» هم بخش دیگری از رویدادهای دوره سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجراست که برگزیدگان خود را در اختتامیه جشنواره خواهند شناخت.

توسعه دیپلماسی فرهنگی با محوریت موسیقی

اردوان جعفریان، مدیر بخش بین‌الملل سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: در بخش بین‌الملل کار را از تابستان شروع کردیم و موارد مدنظرمان توازن اجرا و سبک اجرایی بود که در نهایت هفت گروه نهایی شدند و متأسفانه سه گروه به دلیل سویه جدید بیماری کرونا در جشنواره حضور ندارند. بنابراین ما در رویداد موسیقی فجر چهار گروه موسیقی خواهیم داشت.

اجراها با 30 درصد ظرفیت برگزار می‌شود / اقتصاد موسیقی مانند سینما وابسته به جشنواره فجر نیست

وی ادامه داد: در این راستا با توجه به شرایط بین‌المللی و تحولات رخ داده در افغانستان به پاسداشت هنرمندان افغانستان با گروه قوالی نجم‌الدین افغانستان خواهیم داشت که در جشنواره حضور دارند. همچنین یک هنرمند پیانیست هلندی و یک گروه دو نوازی عود و سازهای کوبه‌ای از کشور مصر و یک گروه از اروپا با نام ایتالیای کوچک را داریم که در تالار وحدت اجرا خواهند کرد. بنابراین ما 9 هنرمند با 4 اجرا از کشورهای مختلف را در بخش بین‌الملل خواهیم داشت.

جعفریان اظهار کرد: جشنواره بحث توسعه دیپلماسی فرهنگی با محوریت موسیقی دنبال می‌کند و امتداد دادن این حوزه باعث برند شدن جشنواره در جهان می‌شود.

نگاه دوگانه به جشنواره موسیقی فجر وجود دارد 

در ادامه این نشست نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران رسید که محمد الهیاری در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چرا جشنواره موسیقی فجر به آن جایگاهی که مورد انتظار است در مقایسه با جشنواره فیلم فجر نرسیده است و اهمیت این جشنواره بعد از 37 دوره برگزاری هنوز آنقدر پررنگ نیست؟ بیان کرد: این یک نگاه آسیب‌شناسانه است؛ هر چیزی را باید نسبت به خودش سنجید. من در این سه سالی که مسئولیت دارم دریافتم که نگاه دوگانه‌ای وجود دارد که آیا باید به این رویداد به عنوان یک دورهمی هنرمندان موسیقی و علاقه‌مندان موسیقی نگاه کرد یا اینکه جشنواره باید برند رقابتی و مسابقه‌ای هم داشته باشد؟ در جشنواره فیلم فجر سودای سیمرغی وجود دارد و فیلم‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند و اقتصاد سینما خیلی وابسته به سیمرغ و جشنواره فیلم فجر است ولی ما در موسیقی چنین وضعیتی نداریم.

ارسالی/// اقتصاد موسیقی مانند سینما وابسته به جشنواره فجر نیست + صوت

وی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار ایکنا مبنی بر علت انتخاب مجدد حسن ریاحی به عنوان دبیر این دوره علیرغم مشکلات جسمی و مخالفت وی گفت: امسال دومین سالی است که آقای ریاحی به درخواست من آمدند و این مسئولیت را پذیرفتند اما در ابتدا با توجه به دلیلی که بیان شد از پذیرش مسئولیت سرباز زدند. من نگاهم این بود که جشنواره مجموعه‌ای از افراد پیشکسوت و جوان را شامل شود و اگر به هیئت انتخاب، داوران و بخش‌های دیگر نگاه شود می‌بینید که همه از اساتید جوان‌تر تشکیل شده است.

کد

الهیاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم اجرای آنلاین اجراهای جشنواره در کنار برگزاری اجراهای زنده با توجه به ظرفیت کم سالن‌ها توضیح داد: همه ما تابع مصوبات ستاد ملی مقابله کرونا هستیم و هر آنچه این ستاد برای حضور مردم در کنسرت‌های جشنواره اعلام کند را می‌پذیریم. به همین خاطر حتی بلیت فروشی جشنواره را دیرتر آغاز کردیم تا شاید تصمیم‌گیری جدیدی در ستاد کرونا صورت گیرد. ما همین حالا هم مشغول رایزنی هستیم که اگر جشنواره در چهارچوب دیگری هدایت شود بتوانیم برنامه‌ریزی را در راستای تصمیمات ستاد کرونا انجام دهیم.

الهیاری در پاسخ به ارتقای سطح کمی و کیفی این رویداد ملی و موضوع شفاف سازی مالی گفت: ما هزینه جشنواره موسیقی فجر را همان‌طور که هزینه جشنواره موسیقی نواحی و جوان را اعلام کردیم، اعلام می‌کنیم. در قراردادهای فجر ۲ سالی هست که این بند را گنجانده‌ایم که انجمن موسیقی مجاز به افشای ارقام است و در دوره سی‌وهفتم نیز این اتفاق رخ خواهد داد و زمانی که جشنواره تمام شود طبیعتا باید اعلام کنیم چه میزان از بودجه عمومی را برای آن هزینه کرده‌ایم.

رئیس سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پایانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادامه فعالیت خود در دفتر موسیقی وزارت ارشاد و برخی از گمانه‌زنی‌هایی که در این زمینه پس از صدور حکم مدیرکلی وی برای حضور در مدیریت دفتر توسعه کتاب و کتاب خوانی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد: قبل از پاسخ به پرسش شما باید بگویم که ما مستأجر این اتاق‌ها و مهمان این میز و صندلی‌ها هستیم. به هر حال وقتی از مهر سال جاری به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه کتاب رفتم، این مأموریت به بنده محول شد که تا زمان تعیین مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، به عنوان سرپرست در این سمت هم حضور داشته باشم که این مأموریت تا پایان جشنواره موسیقی فجر ادامه خواهد داشت. البته طی ماه‌های اخیر بسیاری از عزیزان فرهیخته و ارجمند حوزه موسیقی با رایزنی که انجام دادند، پیشنهاداتی برای ابقای بنده در حوزه موسیقی را ارائه داده بودند که از همگی آنان ممنونم. خلاصه اینکه بنده تابع تصمیمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم که بتوانم خدمتگزار اهالی فرهنگ و هنر باشم.

این نشست با حضور محمد الهیاری، رئیس سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر، حسن ریاحی دبیر سی‌وهفتمین دوره جشنواره فجر، امیرعباس ستایشگر، عضو هیت انتخاب و مشاور، اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل، مسعود الهیاری روبط عمومی سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر و حضوراصحاب رسانه امروز یک شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در تالار رودکی برگزار شد.

گزارش از سجاد محمدیان
انتهای پیام
captcha