پیوند مبارک کتاب با هیئت
کد خبر: 4081902
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
یادداشت وارده

پیوند مبارک کتاب با هیئت

سیده فرشته حسینی، شاعر و کارشناس شیعه‌شناسی در یادداشتی به پیوند کتاب و هیئت با اشاره به هیئت‌الرضای شهر تهران پرداخته و برای انتشار در اختیار ایکنا قرار داده است.

پیوند کتاب با هیئت؛ پیوندی مبارک در راستای تمدن سازی اسلامیاگر یکی از کارکردهای اصلی هیئت را ابلاغ پیام دین به مخاطب بدانیم باید این را در نظر داشته باشیم که هیئت جدا از جنبه‌ی عاطفی و محیط احساسی و‌ محبتی که نسبت به اهل‌بیت(ع) و دین برای مخاطب فراهم می‌کند، نیازمند یک بال دیگر به اسم اندیشه و شناخت واقعی در این راه است.

همان اندازه که محبت و ارادت نسبت به اهل‌بیت(ع) دارای اهمیت است و شناخت بدون ارادت ناقص است، ارادت بدون شناخت نیز چیزی کم دارد و کامل نیست، درحقیقت عقل راه را پیدا می‌کند و احساس حرکت‌دهنده‌ عقل به‌سوی هدف و راه است.

با این مقدمه سراغ حرکت شاخص هیئت‌الرضای شهر تهران می‌رویم که امسال پیغامی ویژه برای مخاطبان خود صادر کرده است. رویکردی اندیشه‌محور که تا جایی که یادم است مانند آن را ندیده بودم و بهتر است بگوییم «نهضت پیوند کتاب با هیئت».

ظاهراً کار بی‌بدیل و ویژه‌ای از حیث طراحی دکور رخ داده بود که ابتدا توجه مخاطب را جلب کرده و ذهن را درگیر می‌کرد. دکوری با قفسه‌های کتاب، با کتاب‌های که خط و ربط همه‌ آن‌ها دانایی است و سلیقه‌های مختلف را در برمی‌گرفت. حدس می‌زنم پشت انتخاب تک‌تک آن‌ها تفکر و ایده‌ای وجود داشته است و به‌شخصه دوست داشتم این کتابخانه‌ سیار را در اختیار داشتم تا تمام کتاب‌ها را مطالعه کنم. این تصویر زیبا که از دکور ارائه شده بود، ما را کنجکاو کرد که با دقت بیشتری از نزدیک به کنکاش پیرامون این ایده بپردازیم. قفسه‌ها به سبک کتابخانه‌های خانگی با قاب عکس شهدا، گلدان‌ها، چفیه، عروسک‌های تولید داخل سبک مذهبی و دست‌نوشته‌های زیبا و باسلیقه که خود این نوشته‌ها هم جای بحث و نشان از دقت و احترام به مخاطب داشت.

درواقع سبک زندگی اسلامی در این ایده پدیدار است و اگر فکر کنیم فقط هدف کتاب بوده بی‌مهری در حق این همه دقت و توجه کرده‌ایم اما جای تردید نیست که کتاب مهم‌ترین آن بوده است.

این اندیشه آنجا پررنگ‌تر می‌شود که متوجه شدیم هیئت در کنار دکور فعالیت‌های دیگری نیز دارد؛ از کتابفروشی دم ورودی هیئت گرفته تا معرفی کتاب در هیئت توسط مداح و البته بخش ویژه‌تر، استودیوی هیئت که به‌صورت ممتاز و تخصصی با استفاده از کارشناسان کتاب به معرفی تفصیلی کتاب پرداخته بودند.

پیوند کتاب با هیئت؛ پیوندی مبارک در راستای تمدن سازی اسلامی

توجه به اشعار غنی چه در دکور و چه اشعاری که پیش از مداحی خوانده می‌شد، نیز نشان توجه ویژه مجموعه به غنای محتواست. اشعاری از بزرگان ادب معاصر مانند شهریار، علی انسانی و ... که البته در زمینه ادبیات هیئت نیز شاهد فعالیت‌هایی در هیئت‌الرضا و مجموعه‌های تحت عنوان بهشت بوده‌ایم.

در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که مخاطب و فضای جامعه به سمت‌وسوی فضای نخبگانی گرایش دارد و مخاطب امروز مخاطب پرسشگر و متفکری است و اینکه هیئت توانسته گام‌به‌گام با مخاطب پیش برود و با نیاز جامعه حرکت کند، نشان از حرکتی مبارک و تمدن‌ساز است که البته انتظار و توقع ما از هیئت نیز همین است. پیوند کتاب با هیئت پیوند مبارکی است که نویدبخش رشد اندیشه و تفکر و تمدنی است که ان‌شاءالله زمینه‌ساز ظهور خواهد بود.

انتهای پیام
captcha