توسعه فعالیت‌های قرآنی مساجد بر محور خانواده‌ باشد
کد خبر: 4131696
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
آیت‌الله صفایی‌بوشهری:

توسعه فعالیت‌های قرآنی مساجد بر محور خانواده‌ باشد

رئیس شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر گفت: فعالیت‌های قرآنی مساجد را باید با روحیه جهادی و احیای فرهنگ قرآنی به سمت فعالیت‌های خانواده‌محور سوق داد.

امام جمعه بوشهر

به گزارش ایکنا از بوشهر، نخستین جلسه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی ویژه سال جدید، امروز، ۱۶ فروردین‌ماه، در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با تلاوت رضا نجفی، قاری بین‌المللی قرآن برگزار شد.

در ابتدای این جلسه عبدالرحیم افروغ، دبیر شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر به ارائه گزارشی از سند افق بوشهر پرداخت.

در ادامه آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، رئیس شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر، در این جلسه به تبیین جایگاه فهم، ایمان و عمل به قرآن پرداخت و اظهارکرد: قرآن نسخه نجات‌بخش خداوند برای کسب سعادت و کمال‌آفرینی بینش و منش و رفتار انسان است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در ادامه با بیان این مطلب که آموزه‌های الهی و قرآنی بهترین نسخه در عرصه مقاومت و دانایی‌محوری است، تصریح کرد: تمدن و پیشرفتی که بر پایه قرآن نباشد زوالی را با خود همراه دارد.

وی روز قرآنی بوشهر را در واقع روز تجلیل و تکریم از افتخار و عزت‌های چهره‌های قرآنی استان دانست که باید در راستای تمدن‌آفرینی از وجود این نخبگان و چهره‌ها استفاده کنیم، افزود: باید به سمت انسجام‌بخشی فعالیت‌های قرآنی منطبق بر سند چشم‌انداز در بخش برنامه‌‌ریزی، نظارت و تولید دانش‌بنیان در حرکت باشیم که ایستگاه نهایی آن توسعه و پیشرفت است. 

صفایی‌بوشهری با بیان اینکه زیرساخت‌های قرآنی در استان بوشهر بسیار ضعیف است که موجب گلایه‌مندی فعالان جامعه قرآنی و فرهنگی شده است، بیان کرد: متولیان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باید در تمام شهرستان‌ها و حتی روستاها دارای استعدادهای قرآنی باید مجتمع‌های جامع و چند منظوره فرهنگی و آموزشی و قرآنی را راه‌اندازی کنند. همچنانی که ساخت و فراهم‌سازی و فراهم‌آوری این زیرساخت‌ها طبق اولویت‌بندی که هزینه بر است به عهده دبیرخانه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی است.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه احیا و تحقق هر اموری بر کسب فرهنگ و سپس ترویج فرهنگ صحیح در میان عموم جامعه است، اظهار کرد: سند زیرساخت پروژه‌های عمرانی و فرهنگی در عرصه فعالیت‌های قرآن و عترت توسط اعضای شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی در بوشهر تنظیم و تدوین شود‌.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با اذعان بر اینکه اکنون مساجد در حوزه برنامه‌های فرهنگی و قرآنی دارای یک ناهماهنگی و بی‌برنامگی هستند که این مسئله نیازمند آسیب‌شناسی و ارائه راهبری علمی و خلاقانه است، گفت: باید یک آسیب‌شناسی و بازنگری در فرایند هفتگی فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی مساجد صورت بگیرد و این موضوع نیازمند فراهم‌آوری بستر نرم‌افزاری برای ثبت فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و قرآنی مساجد به‌منظور پایش نموداری و راهبری متعالی‌ در راستای رفع آسیب و سطح ارتقا است.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی را باید با روحیه جهادی و احیای فرهنگ قرآنی به سمت فعالیت‌های خانواده‌محور به‌ همراه برنامه‌ریزی و حرکت‌های مردمی و اثرگذار و پیگیرانه پیش برد و انجام داد، گفت: تولید سند راهبری و تحلیل کارآمد در بخش‌های فرصت‌شناسی و فرصت‌سازی، آسیب‌شناسی و رفع موانع و ارائه راهکار استفاده از فرصت‌ها باید جزو اولویت‌های پیگیری برنامه‌ای و اجرایی اعضای شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر باشد.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی در مساجد متولی برنامه‌ریز و ناظر ویژه‌ای تا کنون نداشته و ندارد، اظهار کرد: ادارات تبلیغات اسلامی، اوقاف و امورخیریه و شورای رسیدگی به امور مساجد و دبیرخانه هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای رفع موانع و بهبود وضعیت فعالیت‌های قرآنی مساجد اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.


حامد فکوری 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha