کوچک شدن جامعه قرآنی بیانگر ضعف در نوع روش و نبود آموزش‌های تخصصی است
کد خبر: 4141552
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
ابراهیم کرمانی‌نژاد بیان کرد:

کوچک شدن جامعه قرآنی بیانگر ضعف در نوع روش و نبود آموزش‌های تخصصی است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های حوزه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: کوچک شدن جامعه قرآنی و همچنین وارد شدن آسیب‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی بر ساختار بنیان خانواده‌ها و کلان جامعه نشان از ضعف در نوع روش و نبود آموزش‌های تخصصی و کارآمد و عدم راهبردهای دانش‌بنیان است.

نشست هم اندیشی طرح ملی بشری

به گزارش ایکنا از بوشهر، نشست تخصصی اساتید آموزشی و مؤسسات عرصه فعالیت‌های فرهنگی قرآن و عترت، بعدازظهر چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه، با حضور ابراهیم کرمانی‌نژاد، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت حوزه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سالن کنفرانس اداره‌کل استان بوشهر برگزار شد.

کرمانی‌نژاد، روش‌های آموزشی در طرح قرآنی بشری به میزبانی استان بوشهر را ارائه کرد و گفت: کوچک شدن جامعه قرآنی و همچنین وارد شدن آسیب‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی بر ساختار بنیان خانواده‌ها و کلان جامعه نشان از ضعف در نوع روش و نبود آموزش‌های تخصصی و کارآمد و عدم راهبردهای دانش‌بنیان است.

وی در ادامه افزود: نوع رفتار انتقال و روش تدریس آموزش دانش‌بنیان در رشد فرهنگ و دانش اجتماعی و علمی و نوع سبک زندگی متعالی مؤثر است و باید بیان قرآن به شیوه دقیق به مخاطب و جامعه هدف انتقال پیدا کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های حوزه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در طرح ملی بشری مهم‌ترین وظیفه متولیان و فعالان قرآنی، هنری و عترتی این است که هر کس در حد توانایی‌اش قرآن و نور قرآن را به متن عموم جامعه ببرد که اگر این اتفاق بیفتد، پنجره معروفات در زندگی و نوع سبک زندگی انسان‌ها کلید می‌خورد و این رویداد انتقال، رخ می‌دهد.

حرکت‌ها باید به‌روز و دارای مبانی معرفتی باشد

سید‌اسدالله حسینی، مربی دوره‌های آموزشی روستای قرآنی چارک شهرستان دشتی، با اشاره به اینکه نوع اخلاق و بیان در تدریس خیلی تأثیرگذار است، گفت: طرح گل‌های بهشت قم طی یک‌دوره ۱۲۰ ساعته را با حضور ۱۲۰ نفر مربی پیش‌دبستانی اجرا کردیم که در نتیجه به استخدام آموزش و پرورش درآمدند. لذا هر حرکت و جریانی باید به‌روز و امیدافزا و دارای مبانی معرفتی باشد.

عبدالرضا عبدالله‌زاده، پیشکسوت قرآنی به اهمیت داشتن اخلاق در فعالیت‌های قرآنی و هنری و فرهنگی پرداخت و اظهار کرد: ارائه بیلان کاری به یکی از کارها و کارکردهای نهادهای متولی در عرصه امور اجتماعی و فرهنگی و قرآنی تبدیل شده است و این یک آسیب بزرگ برای سایر بخش‌های مختلف است که موجب اتلاف وقت و فرصت‌سوزی و فرسایش فرصت‌های رویشی می‌شود. 

محمدعلی هاشمی، مربی قرآنی آموزش و پرورش شهرستان بوشهر، جلسات هفتگی قرآن کریم با حضور نوجوانان و جوانان را یکی از شیوه‌های جذب قرآن‌آموز در این رده سنی عنوان کرد.

زهرا کشاورزنیا، پیشکسوت قرآنی و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها بوشهر، با بیان اینکه نوع ارتباط‌گیری در شیوه یاددهی و امر یادگیری در سنگر تعلیم متعهدانه و تربیت مستعدانه بسیار تأثیرگذار است، گفت: تمرین از طریق نرم‌افزارها و استفاده از ابزارهای نوین آموزشی و رسانه‌ای و همچنین ایجاد تعامل آموزش‌محور با والدین قرآن‌آموزان، می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف و گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی در سایر بخش‌های جامعه و حتی در میان اصناف و مساجد و پایگاه مقاومت بسیج محلات یاری‌رسان باشد.

راه‌اندازی شبکه آموزشی «بلدالأمین» در مؤسسه طاها

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها بوشهر در ادامه به تجربه‌نگاری آموزشی، هنری و دانش‌پایه در عرصه کلاس‌های برخط و غیر برخط پرداخت و اظهار کرد: نشریه مجازی و الکترونیکی جوانان انقلابی و جهادگران قرآنی با عنوان «طلوع» و همچنین شبکه آموزشی تخصصی «بلدالأمین» جامعه قرآنیان ولی‌عصر (عج) به‌همت و تلاش حامد فکوری، جهادگر بسیجی و با مشارکت معاون آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاهای بوشهر راه‌اندازی شده که در زمینه برگزاری دوره‌های تخصصی حضوری و مجازی در رشته‌های حفظ، قرائت، تدبر و مفاهیم، تربیت معلم قرآنی، غدیر و مهدویت، فرهنگ و هنر، مشاوره ازدواج، خانواده، عفاف و حجاب، اخلاق و عرفان زیر نظر اساتید کشوری و بین‌المللی فعالیت می‌کند و دو تجربه آموزشی در حوزه دانشی و تخصصی، تربیتی، مهارت‌محور و فناورانه به شمار می‌رود.

همچنین در این آیین هم‌اندیشی، عبدالرحیم افروغ، دبیر شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر، وحید حیدری، معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد‌اسلامی استان بوشهر و سید‌علی حسینی، مسئول دارالقرآن منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران بوشهر، میترا تجلی‌زاده، داور قرآنی مسابقات اوقاف، مینا صلواتی‌بیشه، حافظ کل قرآن کریم و استاد دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر، زهرا کشاورز، داور مسابقات قرآنی اوقاف و حافظ کل قرآن کریم، سیده‌اعظم حسینی، مربی قرآنی مؤسسات و داور قرآنی مسابقات اوقاف، نرجس شریف‌زادگان، مربی قرآنی و داور مسابقات قرآن اوقاف بوشهر سخنرانی کردند.

یادآور می‌شود، کلاس‌های آموزشی ویژه قرآن‌آموزان در رشته حفظ قرآن کریم، از ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه، به مدت سه روز در دو نوبت صبح و بعدازظهر در تالار اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری ۹ دی محله خلیج‌فارس شهر بوشهر در جوار میدان سردار شهید رئیسعلی دلواری از سوی معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد‌اسلامی استان و مؤسسات قرآنی برگزار می‌شود. 

خبرنگار، امیرحسین مؤمنی
عکاس، امیرحسین مداح 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha