یادواره 80 شهید مداح گیلان برگزار می‌شود
کد خبر: 4172858
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
13 مهرماه؛

یادواره 80 شهید مداح گیلان برگزار می‌شود

مسئول سازمان بسیج مداحان گیلان گفت: در استان گیلان 80 شهید مداح شناسایی شده که یادواره شهدای مداح با سخنرانی حجت‌الاسلام ماندگاری صبح روز 13 مهرماه در گلزار شهدای رشت برگزار می‌شود.

علی نصیبی مسئول سازمان بسیج مداحان گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، علی نصیبی، مسئول سازمان بسیج مداحان گیلان امروز، 11 مهرماه در نشست خبری بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی اظهار کرد: در استان گیلان 80 شهید مداح شناسایی شده که یادواره شهدای مداح با سخنرانی حجت‌الاسلام ماندگاری در راستای دومین کنگره هشت‌هزار شهید استان و همچنین بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی همزمان با گلباران مزار شهدا صبح روز 13 مهرماه در گلزار شهدای رشت برگزار می‌شود.

وی افزود: شب‌های عملیات در کنگره شهدای مداح شبیه سازی می‌شود و مداحان رزمنده دفاع مقدس استان، اتفاقات و خاطرات شب‌های عملیات را بازخوانی می‌کنند. همچنین در پایان یادواره شهدای مداح جدیدترین اثر ابوذر روحی، خواننده سلام فرمانده با موضوع پیر غلامان حسینی رونمایی می‌شود که این سرود با حضور دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها اجرا می‌شود.

رسول منفرد، رئیس حوزه هنری گیلان و دبیر کمیته ادبی بیستمین اجلاس پیرغلامان حسینی هم در این نشست با تبریک ولادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع) اظهار کرد: هویت دینی در گیلان به قدری ریشه دارد اما متأسفانه در چهره گیلان هویدا نیست، هویت دینی در گیلان به یوحنا دیلمی شخصی که نبوت پیامبر(ص) را بشارت داد یا دو شهید دیلمی واقعه عاشورا، گوهرشاد خانم و سیدملک خاتون برمی‌گردد که هر کدام نقش آفرینی‌های بسیاری در تاریخ و هویت استان دارند.

وی افزود: ماهیت برگزاری اجلاسیه‌ها در کنار جنبه معنوی که دارد، یک یادآوری است و باید از این فرصت استفاده بهینه کنیم؛ تاکنون در معرفی داشته‌های هویتی استان کم کاری کردیم، تلاش شود از فردای اجلاسیه امید به معرفی داشته‌های هویتی استان بیشتر شود.

منفرد گفت: در چند ماه اخیر گیلان مرکز هجمه دشمنان قرار گرفت، لذا بیستمین اجلاسی بین‌المللی پیرغلامان حسینی فرصتی است که هویت دینی گیلان را بیشتر بشناسانیم. روضه‌های خانگی با قدمتی که دارند در فرهنگ مذهبی و دینی بسیار مهم هستند، در استان روضه‌ خانگی میرمؤید، روضه خانگی آیت الله رودباری و آیت الله حجتی از قدمت بالایی برخوردار هستند اما آنطور که شایسته است در تولیدات هنری و رسانه‌ای مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

رئیس حوزه هنری گیلان بیان کرد: محفل شعر آئینی «گیلان حسین بن علی(ع)»  ساعت 16 عصر فردا در دانشگاه آزاد رشت برگزار می‌شود، در این محفل داشته‌های شعر آئینی استان معرفی می‌شوند و در پایان از تعدادی شاعران آئینی تقدیر خواهد شد.

تقی ربانی، مدیرکل صدا و سیمای گیلان و دبیر کمیته اجرایی اجلاس هم در این نشست گفت: اجلاسیه امسال با حضور مهمانانی از افغانستان، پاکستان، تایلند، عمان، ترکیه، لبنان، عراق و هند برگزار می‌شود. برای اولین بار همایش بانوان مداح و یادواره شهدای مداح در این اجلاسیه برگزار می‌شود.

وی افزود: از شنبه، 15 مهرماه هر شب یک ویژه برنامه از شبکه استانی باران با موضوع بیستمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی پخش می‌شود؛ اختتامیه این اجلاس هم عصر روز پنجشنبه، 13 مهرماه با سخنرانی دکتر جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در مصلی رشت برگزار می‌شود.

زهرا یعقوب‌نژاد، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان و دبیر کمیته بانوان اجلاس پیرغلامان حسینی هم گفت: اولین اجلاسیه بانوان تحت عنوان «قرآن کریم قانون مدون و منشور جاودانه خانواده» با سخنرانی فائزه عظیم‌زاده اردبیلی و خانم نیلچی‌زاده ساعت 9 تا 12 فردا، 12 مهرماه در حرم مطهر خواهر امام رشت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور 300 بانوی مداح و ستایشگر در اجلاسیه بانوان افزود: در اجلاسیه فردا به بررسی ظرفیت‌ها و توسعه سنت روضه خانگی پرداخته می‌شود، اجرای مداحی با گویش‌های گیلکی و ترکی و ابتهال خوانی از برنامه‌های اجلاسیه فرداست، همسران و مادران شهدا، مسئولین امور بانوان دستگاه‌ها هم حضور دارند.

یعقوب‌نژاد با بیان اینکه در اجلاسیه بانوان از 15 بانوی شاخص مداح تجلیل می‌شود که پنج نفر گیلانی هستند، تصریح کرد: دیدار بانوان مداح با همسران و مادران شهدا، ضبط برنامه گفتگو محور با مداحان شاخص، برگزاری نشست تخصصی زنان و خانواده از جمله برنامه‌های کمیته بانوان بیستمین اجلاس بین المللی پیرغلامان است.

انتهای پیام
captcha