برگزاری اختتامیه بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در گیلان + عکس
کد خبر: 4173306
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹

برگزاری اختتامیه بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در گیلان + عکس

آیین اختتامیه بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی شامگاه 13 مهرماه با سخنرانی رئیس سازمان صدا و سیما در مصلی رشت برگزار شد.

اختتمایه بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، آیین اختتامیه بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی شامگاه 13 مهرماه با حضور پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان، اسدالله عباسی، استاندار گیلان، سردار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران، معاون استانداری کرمان، سردار عبدالله‌پور، فرمانده سپاه قدس گیلان، جمعی از مسئولین استانی، مداحان، پیرغلامان و بانوان در مصلی رشت برگزار شد.

در این اجلاس 12 مداح از کشورهای افغانستان، پاکستان، تایلند، عمان، ترکیه، لبنان، هندوستان و عراق حضور داشتند؛ امسال بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی با حضور بانوان ستایشگر(مداح) برگزار شد که زحیل ابی عُبد بانوی موکب‌دار و خادم حسینی از کشور عراق، فائزه عظیم‌زاده اردبیلی، فروغ نیلچی‌زاده، فاطمه جلیلی، طاهره کلانکی و ام البنین شورخانی مادر شهیدمحمود رضا موفق به‌عنوان خادم حسینی تجلیل شدند.

همچنین از مداحان و پیرغلامان حسینی نظیر عبدالرضا سخا از افغانستان، سیدصفرعلی حسینی از هند، سیدنجم الحسن جعفری از کراحی پاکستان، ناصرعلی پتان از تایلند و از ایران هم سیدمحمد رستگار، علی صومی، ابراهیم شریعتی، سیدعلی ضیابری، اسماعیل گوهری، شهروز بیوک‌زاده، علی اکبر صفوی ثانی، محمدرضا عاصی، کامل نوروزی، جواد اعتماد سعید، حجت‌الله رزق‌خواه، جواد حاجی ابوالقاسم دولابی و احمد شمس قدردانی شد.

در این مراسم از مستند «پیرغلامان» به تهیه کنندگی محمدحسین احمدی و سرود پیرغلامان با اجرای ابوذر روحی رونمایی و پرچم متبرک آستان قدس رضوی حضرت امام رضا(ع) به حیدرالبراتی مداح عراقی و تندیس جشنواره پیرغلامان هم به مصطفی عیسایی شاعری از کشور عراق اهدا شد. تجلیل از بانوان ستایشگران، خانواده شهدا، پیرغلامان ملی و بین‌المللی، نوحه خوانی پیرغلام عراقی بخشی از ویژه برنامه‌های مراسم اختتامیه بوده است.

در پایان این مراسم، استان کرمان به عنوان میزبان بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در سال ۱۴۰۳ انتخاب و همچنین از تمبر بیستمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی رونمایی شد.

پیرغلامان حسینی واسطه پیام دشت کربلا به تاریخ شدند

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در این مراسم با بیان اینکه به برکت نوای ذاکران و مادحان و پیرغلامان اهل بیت(ع) ما امام حسینی شدیم، اظهار کرد: پیرغلامان حسینی نهضت سیدالشهدا(ع) را امتداد بخشیدند و واسطه پیام دشت کربلا به تاریخ شدند.

وی گیلان را مهد عالمان و عارفان و دانشمندان و شهدایی همچون میرزا کوچک خان و آیت‌الله بهجت(ره) و احمدعلی راغب و شهیدان املاکی و نامجو و حسین پور و... دانست و افزود: گیلان سرزمین عالمان و ذاکران و فرهیختگان است. این استان افتخار تشکیل اولین حکومت شیعه در ایران را دارد، سردار جنگل اولین حکومت جمهوری را در این خطه تأسیس کرد و کمک‌های یک‌هزار و 500 کامیونی مردم گیلان به جبهه‌ها و فاتحان گیلانی نبل و الزهرا را فراموش نمی‌کنیم.

جبلی برگزاری اجلاس بیستم تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی به میزبانی گیلان را مایه افتخار دانست و با بیان اینکه امروز امت را در اربعین سیدالشهداء(ع) و جشن‌های هفته وحدت مشاهده کردیم، گفت: این آیین‌ها تمرینی برای امت و نمایش وحدت و همدلی است.

رئیس سازمان صدا و سیما هویت و عدالت را دو اولویت رسانه ملی دانست و گفت: امام حسین(ع) و پیرغلامی اهل بیت(ع) از عناصر اصلی هویت ایرانی است و اینگونه رویدادها را حفظ و تقویت خواهیم کرد.

ملت ایران تربیت یافته مکتب امام حسین(ع) است

آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز در سایه انقلاب اسلامی و به برکت خون‌های شهدا و ملت ایران و مسلمانان جهان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در دنیا، کشور ما بیش از همه روزهای تاریخ اسلام و ایران، عزتمند شده است، اظهار کرد: با بررسی تاریخ گذشته ایران در می‌یابیم که ملت ایران امروز بهترین روزهای تاریخ خود را سپری می‌کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نقطه امید همه ملت‌ها و مردمان دنیا است و افزود: نخبگان دنیای بشر اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران، سرزمین مردان و زنانی است که تاریخ را دگرگون کرده‌اند.

فلاحتی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سایه تدبیر امامین انقلابش و به پشتوانه فداکاری مردمش کارهای بزرگی را انجام داده، گفت: امروز برای همه ملت‌ها الگو هستیم زیرا توانستیم به برکت قرآن و سنت، جبهه مقاومت را تشکیل و گسترش دهیم. ملت ایران تربیت یافته مکتب امام حسین(ع) است و جمهوری اسلامی ایران احیاگر نهضت حسینی در دنیاست و به برکت شما پیرغلامان این حرکت را ادامه می‌دهند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه یکی از کارهای بزرگ جمهوری اسلامی، ایجاد تاب آوری در ملت برای ایستادگی در مقابل ستمگران و زورگویان عالم است، افزود: ملت ایران به برکت انقلاب اسلامی جبهه غربی - عبری - عربی را وادار به عقب نشینی کرده، بسیاری از تحریم‌ها و ترفندها و حملاتی که متوجه جامعه ایرانی شده از ناحیه صهیونیسم و ایالات متحده است که اگر متوجه هر کشور قدرتمند و ثروتمندی می‌شد، دوام نمی‌آورد.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای از دوره‌های تاریخ ایران، باورهای دینی و اعتقادی نسبت به اهل بیت تا این اندازه نبوده است، گفت: رمز مخالفت دنیای کفر با نظام اسلامی در ترویج فرهنگ اهل بیت است و شاهد گرایش ملت‌ها به مکتب اهل بیت هستیم و در این راستا قدردان پیرغلامان هستیم.

کسی که با اهل بیت(ع) عجین شود پیر نمی‌شود

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه نیز با بیان اینکه ذاکران و پیرغلامان حسینی به عشق اهل بیت(ع) در پیری هم جوانی می‌کنند، گفت: کسی که با اهل بیت(ع) عجین شود، احساس پیری نمی‌کند.

وی گیلان را استان سلحشورانی مانند میرزا کوچک خان جنگلی و دیار عارفانی همچون آیت‌الله بهجت(ره) و سرزمین مردمانی ولایتمدار دانست و تصریح کرد: مراسم تجلیل از ذاکران اهل بیت(ع) با این شور و شکوه، کم‌نظیر است. اربعین حسینی نمایشگاهی از ذکر اهل بیت(ع) است اربعین و کربلا اوج مجالس و محافل و روضه‌های اهل بیتی است.

پناهیان از دست‌اندرکاران این اجلاس خواست در کنار تجلیل از مداحان و ذاکران، به معرفی و تجلیل از نوحه‌سرایان و شاعران آیینی نیز بپردازند و بیان کرد: این سنت در هیئت‌‌های عزاداری جاری شود و شاهد قرائت شعرهای فخیم و ارزشمند باشیم.

انتهای پیام
captcha