بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در گیلان آغاز شد
کد خبر: 4172893
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷

بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در گیلان آغاز شد

بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی امشب، 11 مهرماه با حضور 500 مداح و ذاکر حسینی با سخنرانی آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و اسدالله عباسی، استاندار گیلان در مجتمع زیباکنار رشت در مجتمع زیباکنار رشت آغاز شد.

بیستمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی امشب، 11 مهرماه با حضور 500 مداح و ذاکر حسینی ملی و 12 کشور خارجی با سخنرانی آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و اسدالله عباسی، استاندار گیلان در مجتمع زیباکنار رشت آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد.

قرائت قرآن توسط یوسف ایزدی، قاری ممتاز استان و کشور، قرائت پیام آیت‌الله جعفر سبحانی، اجرای نوای زورخانه توسط یکی از مرشدان استان، مدیحه سرایی صابر خراسانی و مداحی یکی از پیرغلامان در وصف سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از دیگر برنامه‌های آیین افتتاح بیستمین اجلاس پیرغلامان حسینی در رشت بود.

آیت الله فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان در این مراسم با بیان اینکه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بر بشریت حق عظیمی دارند، اظهار کرد: هرچه از نیکی‌ها و خوبی‌ها در ساحات زندگی بشر وجود دارد، همه رهاورد پیام‌های انبیای الهی به ویژه پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

وی با اشاره به جایگاه قرآن و اهل بیت در هدایت بشر افزود: مسلمانان در جوامع اسلامی، اگر از آیین اسلام و سنت پیامبر خدا و حقایق کتاب الهی چیزی می‌دانند و می‌گویند یا می‌نویسند، همه از مسیر پیامبر و اهل بیت بوده و هست و انسان‌های حق‌جو این حقایق را باور داشته و دارند.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه اهل بیت(ع) نه فقط بر آحاد امت اسلامی، بلکه بر بشریت حقوقی دارند، گفت: هرچقدر تلاش کنیم تا این حقوق را ادا کنیم، نمی‌توانیم؛ چراکه حیات طیبه ما در گرو کلمات نورانی است که در قالب دعا و ذکر و نیایش از اولیای ربانی به ما رسیده است.

امام جمعه رشت با تأکید بر لزوم مأنوس شدن با ادعیه و نیایش‌هایی که از اهل بیت و اولیای الهی به جا مانده است، گفت: با این دعاها می‌توانیم صفحات دلمان را نورانی کنیم و جانمان را رونق ببخشیم؛ فاصله گرفتن از کتاب‌ها و ادعیه نورانی موجب دوری ما از میدان بزرگ معرفت شده و آثار منفی آن در جامعه مشهود می‌شود.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه حقوق اهل بیت بر ما فراوان است، اما ذاکران و مداحان و پیرغلامان یکی از این حقوق را ادا می‌کنند که آن ذکر و یاد و نام اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: در واقع شما به اجلال اسامی و ذکر مصائب وارده بر اولیای الهی می‌پردازید و لذا تکریم نام، یکی از موارد ادای حق است.

وی این نکوداشت و پاسداشت را در حقیقت ذکر و نام و یاد خدا دانست و تأکید کرد: کسی که نام حسین(ع) را تجلیل و تکریم می‌کند، نام خدا را تکریم کرده و خداوند در قرآن به «ایام الله» متذکر می‌شود، یعنی روزی که نام خدا در آن برده می‌شود، روز خداست و باید آن روز را تکریم کرد. گردهمایی پیرغلامان و خادمان حسینی از مصادیق احیای شعائر الهی است و ذکر نام حسین(ع)، در حقیقت یادآوری نام خداست.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان گفت: اگر حسین(ع) نبود، نامی از دین و آیین الهی هم نبود و دیگران آن را محو می‌کردند و چنین بنایی داشتند و لذا ذاکران و مداحان ذکر خدا می‌کنند و باید این جایگاه خود را حفظ و تقویت کنند، زیرا از مراتب دنیایی نیست و اجر اخروی دارد.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان هم در این مراسم ضمن قدردانی از حضور ذاکران و مداحان و شاعران پیشکسوت و پیرغلامان حسینی در استان گیلان، اظهار کرد: مردم گیلان مردمانی معتقد و متدین و انقلابی هستند که در طول تاریخ هیچگاه در برابر ستمگران و زورگویان تسلیم نشدند؛ در آن زمان که خلفای بنی امیه و بنی عباس با شمشیر می‌خواستند این مردم را تسلیم کنند اما تسلیم نشدند و مقاومت کردند و پناهگاه امامزادگان شدند.

وی با اشاره به پایه گذاری آل بویه و علویان در این دیار و اهتزاز پرچم سرخ تشیع در سرزمین ایران، افزود: گیلان دیار میرزا کوچک‌خان جنگلی است که در برابر دو ابرقدرت انگلیس و شوروی تسلیم نشد و در برابر حکومت مرکزی آن زمان ایستاد و بنا به فرموده رهبر انقلاب، مینیاتوری از حکومت اسلامی را در گیلان تشکیل داد و با دشمنان اسلام و ایران مبارزه کرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه پدرم از ذاکرین اهل بیت(ع) بود و با سینه زنی و مداحی و مرثیه سرایی تربیت پیدا کردم، گفت: نفس قدسی مداحان و پیرغلامان حسینی توانست خون امام حسین(ع) را در وجود امت اسلام به جریان بیاندازد.

عباسی با اشاره به حضور همه اقوام و مذاهب در راهپیمایی اربعین امسال، بیان کرد: سالیان سال است که منتظر چنین روزی بودیم و سرانجام اجلاس بیستم به گیلان رسید، زیرا گیلان هم در زنده نگه داشتن راه امام حسین و اهل بیت(ع) سهم دارد.

وی تقارن هفته وحدت و ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) با برگزاری اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی را مبارک دانست و گفت: گیلان نماد وحدت اقوام و مذاهب است و همه در کنار هم با عشق امام حسین(ع) و اهل بیت زندگی عزتمندانه و شرافتمندانه داریم. در واقع مبانی دینی و فرهنگی و انقلابی ما برگرفته از نهضت و مکتب پیامبر(ص) و امام حسین(ع) است.

عباسی با بیان اینکه پیرغلامان و خادمان حسینی مدال سرخ تشیع را به گردن دارند، تأکید کرد: شما مداحان و ذاکران این معنویت و نورانیت را نسل به نسل ادامه دادید؛ مردم گیلان ۳۱ سال دیگر باید منتظر چنین مراسمی باشند و لذا قدردان این برکت و نعمتی هستیم که خداوند به واسطه میزبانی از شما نصیب ما کرده است.

وی به سخنان امروز رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبری افق آینده امت اسلامی را نشان دادند و دشمنان اسلام و انقلاب را مشخص کردند لذا باید حول محور قرآن و آموزه‌های دینی و مکتب اهل بیت(ع) دشمنان را شکست دهیم به قله‌های پیروزی برسیم.

انتهای پیام
captcha