تمرکز جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت «هدهد» بر بخش معارفی + فیلم
کد خبر: 4182885
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت عنوان کرد:

تمرکز جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت «هدهد» بر بخش معارفی + فیلم

عباس شیراوژن گفت: علاوه بر بخش‌های متداول در رویدادهای قرآنی همچون بخش آوایی، حفظ و ترتیل، در جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، تأکید و تمرکز ویژه‌ای بر بخش معارفی صورت گرفته که در قالب‌های مختلف تاکنون اجرا شده و مورد استقبال دانشگاهیان و از جمله قشر دانشجو قرار گرفته است.

عباس شیراوژنبیست و هشتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با نام «هدهد» با انتصاب جواد باقری بیلندی از سوی معاون دانشجویی و فرهنگی این وزارتخانه به سمت دبیر، وارد فاز اجرایی خود شده است. به این بهانه با عباس شیراوژن، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت با عنوان «هدهد» شناخته شده است. در آستانه برگزاری بیست و هشتمین دوره این جشنواره هستیم. وزارت بهداشت چه برنامه‌هایی را برای این جشنواره پیش برده و برای آن برنامه‌ریزی کرده است؟

بیست و هشتمین جشنواره قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی را پیش‌رو داریم که یکی از ویژگی‌های این جشنواره، حضور اقشار مختلف دانشگاهی است به این معنی که هم دانشجویان از برنامه‌های قرآنی مسابقات استفاده می‌کنند و هم شاهد شرکت جامعه اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در مسابقه هستیم و علاوه بر این، کارکنان وزارت بهداشت که در حوزه سلامت خدمت‌رسان هستند نیز می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

بخش معارفی، بخش ویژه این جشنواره است. علاوه بر بخش‌های آوایی، قرائت و حفظ قرآن و ترتیل که از جمله بخش‌های مرسوم جشنواره‌های قرآنی است و طبیعتاً این بخش‌ها باید در جشنواره و مسابقات قرآنی پُررنگ باشند، بخش معارفی یکی از بخش‌هایی است که به صورت جدی در جشنواره  دنبال می‌کنیم.

بخش نهج‌البلاغه، ترجمه و حفظ نهج‌البلاغه و بخش صحیفه سجادیه با همان کیفیت بخش نهج‌البلاغه را در جشنواره در نظر گرفته‌ایم و توجه جدی به سبک زندگی اسلامی و ایرانی داشتیم؛ آن هم با محوریت کتاب‌های مختلفی که در نظر گرفته شده و براین اساس، بحمدالله بخش معارفی باکیفیتی را در این جشنواره شاهد خواهیم بود.

از جمله دیگر بخش‌های این جشنواره، بخش‌های پژوهشی است که برای آن تدارک دیده شده است و دانشجویان می‌توانند در قالب مقالات، تلخیص کتاب و نقد کتاب در آن شرکت کنند، همچنین برای حضور اساتید و کارکنان هم در این بخش تدابیری اندیشیده شده است.

به غیر از این بخش‌ها، بخش فناوری قرآنی را در این جشنواره خواهیم داشت که شرکت‌کنندگان با محصولات و نرم‌افزارهای تلفن همراه کاربردی که تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توانند در این بخش شرکت کنند و مضافاً بر این بخش‌های ادبی، هنری، بخش‌های مختلف دیگری که برای دانشجویان نیز دارای جذابیت است نیز در این جشنواره در نظر گرفته شده است.

طی دو سال گذشته که جشنواره برگزار شد در هر دوره بیش از 50 هزار نفر شرکت کردند که غلبه حضور کمی دانشگاهیان در دو دوره گذشته در بخش معارفی بوده است و دانشجویان نشان دادند از این بخش‌ها که معمولاً در قالب مسابقات کتابخوانی برگزار می‌شود، استقبال خوبی دارند و البته بخش هنری و ادبی جشنواره نیز از جمله قسمت‌هایی است که با حضور چشمگیر  دانشجویان مواجه بوده است.

ایکنا ـ در اختتامیه جشنواره بیست و هفتم اشاره به این آمار کرده بودید که بیش از 83 درصد دانشجویان در سبک زندگی خود آموزه‌های قرآنی را مورد نظر قرار می‌دهند؛ آیا این آمار منحصر به دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی است و یا می‌توان آن را به سایر دانشجویان هم تعمیم داد؟

این آماری که در اختتامیه جشنواره قبل ارائه شد، محصول کار پژوهشی بود که در مورد سبک زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی انجام شده بود؛ باید اذعان کرد که اعتقاد به قرآن کریم در میان دانشجویان علوم پزشکی در همین سطح وجود دارد و فکر می‌کنم که این عدد در مورد دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هم صادق باشد و تفاوت بسیار زیاد و جدی در این زمینه را شاهد نباشیم. با این حال دانشجویان علوم پزشکی به دلیل انسی که با خلقت انسان دارند و واحدهای درسی که مطالعه می‌کنند نسبت به خالق این مخلوق پیچیده به نام انسان دقیق‌تر هستند و از نزدیک مشاهده می‌کنند که یک اختلال جزئی در این نظم پیچیده چه تبعات منفی به دنبال دارد و لذا این امر، فهم مطلوب‌تری را نسبت به مباحث دینی و قرآنی در آن‌ها به وجود آورده است.

ایکنا ـ از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی یک مأموریتی به وزارت بهداشت مبنی بر اجرایی شدن سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور محول شده و قرار است در این راستا کمیسیونی نیز تشکیل شود. روند تشکیل این کمیسیون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

مکاتباتی با دستگاه‌های مختلف داشتیم تا هر کدام نماینده خودشان را به وزارت بهداشت معرفی کنند و جلسه مربوط به آن به زودی برگزار شود ولی وزارت بهداشت، هدف آن کمیسیون که توسعه پژوهش و آموزش عالی در حوزه قرآن باشد را به طور جدی در طی این دو سال هم دنبال کرده است.

مصداق این تلاش طی این دو سال، انجمن‌های علمی بوده است که نگاه پیوندی میان آن‌ها با مسائل قرآنی را دنبال می‌کنیم و در این راستا کارگاه‌های آموزشی را برگزار کردیم و همچنین دو مجله علمی و پژوهشی با محوریت قرآن، علم و سبک زندگی ایرانی و اسلامی با رویکرد سلامت‌محور را منتشر می‌کنیم که در آن‌ها در قالب فراخوان، مقالات مختلف علمی جذب، داوری و منتشر می‌شوند.

علاوه بر این، نشست‌های مختلف قرآن و علم در حوزه دانشگاه علوم پزشکی در حال برگزاری است  و وزارت بهداشت در حدود 10 مرکز تحقیقاتی حوزه قرآن و طب ، دین و سلامت و سایر عناوین مشابه را در دانشگاه‌ها دارد  که البته تلاش می‌کنیم بر تعداد آنها افزوده شود. دوره‌های اردویی و تابستانه هم تاکنون برگزار شده و در حوزه دین و سلامت جشنواره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلف نیز تدارک دیده شده است که البته برگزاری این جلسات هدف ما نیست بلکه به دنبال خروجی مطلوب از برگزاری همه این برنامه‌ها هستیم.
 

انتهای پیام
captcha