دانشجویان خارجی در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت حضور می‌یابند
کد خبر: 4189058
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

دانشجویان خارجی در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت حضور می‌یابند

جشنواره قرآن و عترت کارکنان، اساتید و دانشجویان وزارت بهداشت امسال در هشت بخش برگزار می‌شود، از جمله بخش‌های این جشنواره که برای اولین بار به مسابقات اضافه شده است، بخش بین‌الملل است. بر این اساس در این دوره شاهد حضور دانشجویان خارجی دانشگاه‌های علوم پزشکی در این جشنواره خواهیم بود.

دانشجویان خارجی در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت حضور می‌یابند

به گزارش ایکنا، آیین‌نامه بیست و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، کارکنان و اساتید وزارت بهداشت اواخر آبان‌ماه امسال به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ و در ادامه ثبت‌نام برای حضور در این دوره از جشنواره از اواخر آبان‌ماه شروع شد.

دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی تا اواخر دی‌ماه فرصت خواهند داشت تا از طریق سامانه quran.behdasht.gov.ir/ نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

بیست و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت سال گذشته در هفت بخش برگزار شد، اما امسال شاهد برگزاری این جشنواره در هشت بخش و 71 رشته در دو گروه بانوان و آقایان خواهیم بود.

از جمله بخش‌های این جشنواره می‌توان به بخش آوایی با ۱۷ رشته، بخش معارفی با ۱۶ رشته، بخش پژوهشی با چهار رشته، بخش فناوری و تولیدات رسانه‌ای با پنج رشته، بخش ادبی با پنج رشته، بخش هنری با هشت رشته و بخش ویژه اشاره کرد. بخش ویژه برای اولین بار به این دوره اضافه شده و با عنوان «رویداد قرآنی هفتگی» در یک رشته برگزار می‌شود.

بخش ویژه مرحله دانشگاهی ندارد و به صورت متمرکز از سوی مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در دوشنبه‌های هر هفته برگزار می‌شود و همه متسابقان به صورت مشترک در این بخش با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

در این بخش که تا به امروز چهار هفته آن برگزار شده است، فایل‌های صوتی مربوط به منابع آزمون به صورت هفتگی در سایت جشنواره قرار داده می‌شود. 

یکی دیگر از بخش‌های جدید بیست و هشتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت بهداشت بخش بین‌الملل است. این بخش مختص دانشجویان غیر ایرانی است. در ادامه جزئیات این بخش به تفصیل بیان شده است. 

بخش بین‌الملل در شش بخش و ۱۵ رشته طی یک مرحله و به صورت متمرکز در سطح کشوری برگزار خواهد شد. بر اساس اعلام مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت فهرست اسامی و مشخصات تمامی شرکت کنندگان در بخش بین‌الملل به صورت جداگانه انجام می‌گیرد، همچنین برگزاری آزمون‌ها و امتیازدهی بخش‌های شش‌گانه بین‌الملل به این شکل است که آثار در بخش پژوهشی (رشته تلخیص کتاب)، بخش آوایی رشته شعر و همچنین داستان‌نویسی باید با زبان عربی و انگلیسی به دبیرخانه ارسال شود.

همچنین در بخش فناوری و تولیدات رسانه‌ای مطالب نوشتاری در رشته نماهنگ، کلیپ و بیان مطالب در رشته پادکست باید به زبان عربی یا انگلیسی باشد. در بخش آوایی در رشته ترتیل و حفظ پنج‌ جزء پیوسته و بخش معارفی رشته‌های تفسیر قرآن کریم، زندگی مهدوی و حفظ صحیفه سجادیه و حفظ نهج البلاغه فاقد مرحله مقدماتی است و آزمون‌های این دو بخش مستقیماً در مرحله کشوری و به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

در بخش هنری نیز آثار در رشته خوشنویسی به روش نستعلیق و در رشته‌های عکاسی و نقاشی که زبان و ادبیات در آن نقشی ندارند نیازی به استفاده از زبان خاصی نخواهد بود. در رشته طراحی پوستر نیز مطالب نوشتاری باید به زبان عربی یا انگلیسی باشد. 

همچنین آثار حجمی و غیر حجمی دانشجویان شرکت‌کننده در این بخش نیز مانند سایر شرکت‌کنندگان تحویل دبیرخانه جشنواره در دانشگاه محل تحصیل خواهد شد تا از طریق دانشگاه به مرکز قرآن و عترت در ستاد وزارت بهداشت ارسال شود.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش‌بینی شده است مرحله دانشگاهی این جشنواره در دو بخش آوایی و معارفی طی بهمن‌ماه برگزار شود. جمع‌بندی سایر بخش‌ها که به صورت ارسال اثر است نیز تا اواخر اسفندماه صورت خواهد گرفت. 

مرحله کشوری و اختتامیه بیست‌وهشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت نیز اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. 

یادآور می‌شود، وزارت بهداشت سال آینده میزبان جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور خواهد بود.  

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha