پیشوایان دین طریقه دعا کردن را به ما تعلیم می‌دهند
کد خبر: 4197796
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
شرح دعای مکارم الاخلاق/1

پیشوایان دین طریقه دعا کردن را به ما تعلیم می‌دهند

امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق از خدا توفیقی طلب می‌کند تا بتواند از کسی که او را هدایت نموده اطاعت کند. البته پیشوایان دین در قالب دعا طریقه دعا نمودن را به ما تعلیم می‌دهند.

دعای مکارم الاخلاق

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن انصاری، مدیر حوزه علمیه شیخ اعظم انصاری اهواز در سلسله جلساتی به شرح دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) پرداخته است.

جلسه اول این شرح از دعا تقدیم مخاطبان می‌شود.

«بسم الله الرحمن الرحیم 

امام سجاد(ع) از پیشگاه الهی درخواست می‌کند: «و وَفِقنی لِطاعَهِ مَن سَدَّدَنی» خدایا به من توفیق اطاعت از کسی که مرا به راه راست هدایت می کند عطا فرما.

در کتاب مجمع‌البحرین درباره توفیق می‌نویسد: «التوفیق مِنَ الله: توجیه الاَسبابِ نحوَ المطلوب الخیر» توفیق از باریتعالی این است که برای تحقق یک امرِ خوب وسایل و اسباب را به‌گونه‌ای تنظیم کند که مقصود حاصل شود.

در روایتی امیرمؤمنان علی(ع) می‌فرماید: «التوفیق اوّلُ النِعمَه» توفیق نخستین نعمت است.(غررالحکم)

و اما کلمه هدایت در اصطلاح به معنای نشان دادن هدف و راهنمایی افراد (ایصال الی المطلوب)

در برخی موارد مقصود از هدایت پایداری و استوار ماندن در مسیر و راه است البته بحث در این باره مفصل خواهد بود که هدایت عامه شامل همه انسان‌ها می‌شود چه مؤمن و چه کافر و هدایت خاصه که که مختص به مؤمنان و آن تأمین‌کننده راه کمال و سعادت اُخروی است.

امام سجاد(ع) در این فقره از خدا توفیقی طلب می‌کند تا بتواند از کسی که او را هدایت نموده اطاعت کند. البته پیشوایان دین در قالب دعا طریقه دعا کردن را به ما تعلیم می‌دهند.

امام صادق(ع) در بخشی از سخنان حکیمانه خود می‌فرماید: این‌طور نیست که هر کس چیزی را نیت کند به انجامش قادر باشد و چنین نیست که هر کس واجد توفیق شود عملش به موضع حق اصابت خواهد کرد بلکه هرگاه نیت و قدرت و توفیق و اصابت حق به هم پیوست سعادت کامل نصیب خواهد شد. (ارشاد شیخ مفید)

کسی که با داشتن نیروی طبیعی برای تحصیل علم علاقه به درس خواندن ندارد و در این راه هم تلاشی از خود نشان نمی دهد اگر از خدا طلب توفیق نماید به فرموده امام رضا(ع) خود را مسخره کرده است. «من سَاَلَ التوفیق و لَم یَجتَهِد فَقَدِ استَهزَاَ بِنَفسهِ» (مجموعه ورّام جلد 2)

وسایل و اسباب توفیق برای انجام امور خیر متعدد است و بعضی از آن وسایل در اختیار خودماست و اگر از آنها به موقع استفاده نماییم از موفقین خواهیم بود. «اللهم وفقنی لصالح الاعمال» خدایا توفیق عمل صالح به ما عطا فرما.

انتهای پیام
captcha