نقش حُسن نیت در کسب توفیق
کد خبر: 4198259
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
شرح دعای مکارم‌الاخلاق/ 2

نقش حُسن نیت در کسب توفیق

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن انصاری در شرح دعای مکارم‌الاخلاق گفت: در پاسخ به اینکه چرا عده‌ای توفیق نصیبشان می‌شود و عده‌ای محروم؟ باید گفت که مهمترین عامل توفیق، حُسن نیت است. حضرت علی(ع) می‌فرماید: «علی قَدرِ النیّهِ مِنَ اللهِ اَلعَطیّه؛ عطای الهی هر کس به اندازه نیت اوست»؛ پس نیت نقش مهمی در سرنوشت انسان دارد.

دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن انصاری، مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله‌العظمی آقا شیخ محمدجعفر انصاری(ره) اهواز در سلسله جلساتی به شرح دعای مکارم‌الاخلاق امام سجاد(ع) پرداخته است. جلسه دوم این شرح از دعا تقدیم مخاطبان می‌شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

امام سجاد(ع) به پیشگاه الهی عرض می‌کند: «وَ مُتابَعَهِ مَن اَرشَدَنی» پروردگارا مرا موفق بدار تا از کسی که مرا به سعادت و رستگاری هدایت می‌کند، پیروی کنم.

امیرالمؤمنین علی(ع) در کلام نورانی خود می‌فرماید: «التوفیق و الخِذلان یَتَجاذَبانِ النَفس فَاَیُّهُما غَلَبَ کانَت فی حَیِّزهِ» (غررالحکم): توفیق و خِذلان (بی‌بهره‌ از کمک و یاری) در کشاکش جذب نفس انسان هستند. هر کدام آنها که غلبه کرد نفس هم متمایل به آن خواهد شد. این غلبه بر وفق خواسته درونی ماست و بستگی به علاقه ما دارد.

یکی از عوامل موفقیت و سعادت، دوست خردمند و خیرخواه است، لذا در حدیث آمده که علاقه‌مندترین مردم نسبت به تو کسی است که بیش از دیگران در اصلاح نفست بکوشد و بیش از دیگران به فکر دین تو و خیرخواهت باشد. خداوند متعال در قرآن کریم(سوره انسان) می‌فرماید: «اِنّا هَدیناه السّبیلَ اِمّا شاکِراً وَ اِمّا کَفُوراً» ما راه صلاح و رستگاری را به انسان ارائه کردیم او مختار است در اینکه شاکر نعمت هدایت ما باشد و از آن پیروی کند و یا کفران آن و اعراض کند. 

عوامل مؤثر در هدایت مردم، قرآن، عقل، انبیا الهی و ائمه هدی(ع) هستند. در سوره اسرا می‌خوانیم: «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» این کتاب آسمانی مردم را به استوارترین راه سعادت هدایت می‌کند. البته در جای دیگر(سوره بقره) اشاره فرموده که برای کسانی که عقل متقی داشته باشند: «هُدیً لِلمُتقین».


بیشتر بخوانید: 


امام موسی کاظم(ع) خطاب به هشام می‌فرماید: از طرف خداوند بین مردم دو حجت است: حجت ظاهری (انبیا و امامان) و حجت باطنی (عقل). امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: «بِنَا اِهتَدَیتُم فِی الظّلماء» در تیرگی‌ها و ظلمت‌ها به وسیله ما راه صلاح را شناختید و هدایت شدید. پیامبر اکرم(ص) نیز می‌فرمایند: از عقلتان بخواهید که شما را ارشاد کند و از دستورات او سرپیچی نکنید که پشیمان خواهید شد.

در پایان بحث و در پاسخ به اینکه چرا عده‌ای توفیق نصیبشان می‌شود و عده‌ای محروم؟ باید گفت که مهمترین عامل توفیق، حُسن نیت است. حضرت علی(ع) می‌فرماید: «علی قَدرِ النیّهِ مِنَ اللهِ اَلعَطیّه» عطای الهی هر کس به اندازه نیتِ اوست. پس نیت نقش مهمی در سرنوشت انسان دارد. پروردگارا نیت ما را خیر و عطای بیکرانت را از ما دریغ مفرما.

انتهای پیام
captcha