چراغ کم‌فروغ مسابقات قرآن در یزد/ انصراف‌ گروه‌های تواشیح سؤال برانگیز شد
کد خبر: 3995976
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴

چراغ کم‌فروغ مسابقات قرآن در یزد/ انصراف‌ گروه‌های تواشیح سؤال برانگیز شد

مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که با انصراف اکثریت گروه‌های تواشیح همراه بود.

چراغ کم‌فروغ مسابقات قرآن در یزد / انصراف‌ گروه‌های تواشیح سؤال برانگیز شدبه گزارش ایکنا از یزد، مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه، روز گذشته، 16 شهریورماه در امامزاده سیدجعفر محمد(ع) یزد و با حضور برگزیدگان مرحله شهرستانی آغاز شد.

روز اول با ضبط مسابقات دعاخوانی و مدیحه‌سرایی و همچنین گروه‌های  تواشیح آغاز شد که تلاوت آقایان در مجاورت حرم مطهر و بانوان در سالن جلسات امامزاده سیدجعفر محمد(ع) ضبط و برای مسابقات کشوری که باید در تهران داوری شود، ارسال شد.

روز اول این مسابقات در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که در همان ابتدای ضبط برنامه با قطعی برق مواجه شده و ضبط تلاوت‌ها به تعویق افتاد اما پس از بیش از یک ساعت و با وصل برق مسابقات با اجرای مصطفی سلطانی از سر گرفته شد.

آنچه در آغاز این مسابقه رقم خورد، انصراف گروه‌های تواشیح از حضور در این دوره از مسابقات بود، این در حالی است که این مسابقات می‌تواند برای اعضای گروه‌ها سرنوشت‌ساز باشد اما گروه‌ها به عدم شرکت ترجیح داده و انصراف خود را از مسابقات اعلام کردند و گروه شمیم وصال، به عنوان تنها گروه در این دوره از مسابقات حضور یافت.

چراغ کم‌فروغ مسابقات قرآن در یزد زیر سایه سنگین کرونا

نکته دیگری که در این مسابقات به چشم می‌خورد که با توجه به شیوع کرونا و به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید مدنظر برگزارکنندگان هم باشد، حضور کمرنگ اقشار مختلف در محل برگزاری مسابقات بود، اما تعداد اندکی که اکثراً جوانان را تشکیل می‌داد، برای زمانی نظاره‌گر مسابقات شدند.

انتخاب محل امامزاده، ترتیب و نظم حاکم بر مسابقات و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از نکات شایسته و قابل تقدیر اوقاف استان در نحوه برگزاری مسابقات است که در روز اول کاملاً مشهود و نمایان بود.

مسابقات بانوان نیز در سالن کنفرانس امامزاده انجام شد و حضور پُررنگ شرکت‌کنندگان در ابتدای ضبط برنامه، نشان دهنده فعال بودن بانوان استان یزد در عرصه‌های قرآنی است که در اکثر برنامه‌ها و مسابقات حضور چندین برابری را نسبت به آقایان رقم زده‌اند.  

چراغ کم‌فروغ مسابقات قرآن در یزد / انصراف‌ سؤال برانگیز گروه‌های تواشیح

آنچه که اکنون نگران‌کننده و وظیفه مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه را در قبال جامعه سنگین‌تر می‌کند، بررسی چرایی عدم استقبال قرآنیان به مسابقاتی است که رویدادی بزرگ در سطح کشور به شمار می‌رود چرا که استان یزد با سبقه مذهبی همراه بوده و با عنوان دارالعباده شناخته می‌شود و در زمینه قرآنی یکی از استان‌های سرآمد به حساب می‌آید و روزی شهید دانش و امثال این شهید قرآنی توانستند در سطح بین‌الملل نام یزد را پرآوازه کنند، اکنون با عدم استقبال و بی‌انگیزگی عموم و به‌ویژه جامعه قرآنی، چراغ مسابقات قرآنی و این رویداد بزرگ قرآنی که روزی برای این اهالی سرنوشت‌ساز بود، کم‌فروغ شده است.

هر چند  به گفته حجت‌الاسلام محمود میرجلیلی، رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در مسابقات شهرستانی نسبت به سال گذشته و با توجه به دومین سال شیوع کرونا، رشد سه برابری ثبت‌نامی‌ها رقم خورد، این در حالی است که نصف شرکت‌کنندگان در مسابقات حضور نیافتند و شاید بخشی از آن می‌تواند به دلیل کرونا باشد اما این موضوع نگران‌کننده و جای بررسی دارد.

انتهای پیام
captcha