کرونا بهانه یا واقعیت / بررسی چرایی انصراف گروه‌های تواشیح یزد
کد خبر: 3996202
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷

کرونا بهانه یا واقعیت / بررسی چرایی انصراف گروه‌های تواشیح یزد

به‌دنبال انصراف گروه‌های تواشیح استان یزد در مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه، ایکنا یزد چرایی این امر را از رییس امور قرآنی اداره کل اوقاف استان جویا شد.

کرونا بهانه یا واقعیت / چرایی انصراف گروه‌های تواشیح از زبان مسئول قرآنی اوقافحجت‌الاسلام محمود میرجلیلی، رییس مرکز امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، اظهار کرد: مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره از مسابقات قرآن کریم نسبت به سال گذشته به لحاظ کمی و کیفی در سطح بهتری برگزار شد و از لحاظ ثبت‌نامی رشد سه برابری در استان رقم خورد، اما تقریباً نصفی از این افراد در مسابقات شرکت نکردند.

وی ادامه داد: بخشی شاید به دلیل کرونا بود چون مسابقات در سطح شهرستان‌ها در اوج پیک پنجم برگزار می‌شد اما این موضوع جای بسی بررسی دارد، گروه‌های تواشیح اکنون بی‌انگیزه هستند زیرا یزدی که روزی 8 الی 10 گروه فقط در مرکز استان در مسابقات به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند و رقیب‌های سرسختی برای یکدیگر بودند اکنون نهایتاً یک گروه در مسابقات شرکت می‌کند، در رشته‌های دیگر نیز به همین گونه است.


بیشتر بخوانید:

چراغ کم‌فروغ مسابقات قرآن در یزد/ انصراف‌ گروه‌های تواشیح سؤال برانگیز شد

انتقاد گروه‌ تواشیح یزد از مسابقات قرآن اوقاف


میرجلیلی افزود: خیلی از افراد در سال‌های گذشته حضور در مرحله استانی را افتخاری می‌دانستند و مسابقات را بستری برای ارائه و بهره‌ بردن از فضای مسابقات استانی در نظر داشتند اما متأسفانه اکنون به راحتی افرادی که به مسابقات استانی هم راه می‌یابند انصراف می‌دهند و آن گونه که باید و شاید انگیزه در بین جامعه قرآنی وجود ندارد و کمرنگ شده است، این موضوع که در بین جامعه نسبت به قرآن اهمیت داده نمی‌شود و متأسفانه در جامعه قرآنی نیز گاهاً وجود دارد، مسئله‌ای جدی است.

وی ادامه داد: عواملی برای این بی‌انگیزگی وجود دارد، به عنوان مثال مباحث انگیزشی از جمله امتیازهایی که می‌توانند داشته باشند کاهش یافته و یا برگزاری مسابقات در سطح کلان و حتی شیوه برگزاری مسابقات، همچنین جوایزی که برای برگزیدگان در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند از عوامل این امر باشد.

مسابقه را صرف مسابقه نگاه نکنیم

میرجلیلی افزود: انگیزه‌های شخصی افراد نیز بی‌تأثیر نیست و آن اهتمامی که باید در این زمینه داشته باشند و به عنوان الگوی قرآنی، انگیزه‌ای در بین نوجوانان و جوانان برای ورود به عرصه قرآن باشند، وجود ندارد، مسابقه را صرف مسابقه نگاه کردن یکی از دلایلی است که حضور را کاهش می‌دهد. 

رییس مرکز امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد در پاسخ به اینکه کرونا چقدر در شرکت افراد در مسابقات مؤثر بوده است بیان کرد: به نظر می‌رسد کرونا حداقل نیمی از درصد این عدم حضور را به اختصاص می‌دهد و تنها عاملی با درصد بالا که اثرگذار شده است. 

وی در پاسخ به سؤال دیگر ایکنا در زمینه اقدامات اوقاف در کشف استعدادهای جدید گفت: بحث قهرمانی در هر رشته‌ای طبیعتاً این گونه نیست که هر سال قهرمان‌های جدیدی داشته باشد حتی در ورزش نیز این چنین است، شخصی چندین سال در یک رشته ورزشی رنکینگ اول تا سوم را به خود اختصاص می‌دهد تا نسل جدیدی ساخته و جایگزین شود، مسابقات قرآن نیز به همین منوال وجود دارد چون بحث فنی و حرفه‌ای است و قاری باید حداقل 10 تا 15 سال آموزش دیده و تمرین داشته باشد و در فرصت‌های مختلف عرض اندام کرده تا شاخص شود و وقتی شاخص شد چند سالی در رنکینگ اول قرار دارد تا نسل جدید جایگزین شود.

فعالان قرآنی انگیزه جدیدالورودها باشند

میرجلیلی افزود: این موضوع تابع این مسئله است که وقتی دقت ‌کنیم، می‌بینیم جلسات آموزشی و محافل انس با قرآن و در مجموع فضای قرآنی نسبت به 10 تا 15 سال گذشته کمرنگ‌تر شده و باید عوامل آن بررسی شود. 

وی ادامه داد: وقتی قرآن خوان در جامعه کم شود، به تدریج کسانی که در حوزه قهرمانی فعالیت دارند، بالتبع کاهش می‌یابد و هر چه جلسات از لحاظ کمی و کیفی در وضعیت مطلوب‌تری باشد خروجی این جلسات قطعاً افزایش خواهد داشت.

رییس مرکز امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد با اشاره به اقدامات اوقاف در این زمینه گفت: حوزه مباحث تخصصی اکنون و از سوی اوقاف بیش از پیش مورد توجه  قرار گرفته که طرح ارتقای قاریان و حافظان قرآن از آن جمله است، این طرح سال گذشته به صورت متمرکز و برای اولین بار اجرایی شد که در استان یزد 30 الی 40 نفر ثبت‌نام و معرفی شدند ولی دو یا سه نفر در آن دوره‌ها شرکت کردند، امسال نیز این طرح برای 30 نفر در شش ماهه دوم سال خواهیم داشت که امیدواریم شاهد حضور بیشتر قاریان و حافظان در دوره‌ها باشیم.

وی برگزاری مسابقات قرآن کریم در سطح شهرستانی، استانی، ملی و حتی بین‌الملل را دیگر عاملی برای کشف استعدادهای برتر و نخبه‌های قرآنی دانست.

انتهای پیام
captcha