مسئولان مدارس دغدغه اجرای فعالیت‌های قرآنی را داشته باشند
کد خبر: 4172491
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۱

مسئولان مدارس دغدغه اجرای فعالیت‌های قرآنی را داشته باشند

مسئول کمیته داوران بیست و هشتمین کنگره قرآنی سمپاد گفت: برای جذب هرچه بیشتر دانش‌آموزان به فعالیت‌های قرآنی در وهله اول مدیریت و کادر مدرسه باید دغدغه این مهم را داشته باشند تا بتوانیم موج قرآنی در مدارس ایجاد کنیم.

علی اکبر کاظمی، استاد و داور قرآنعلی‌اکبر کاظمی، مسئول کمیته داوران بیست و هشتمین کنگره سراسری قرآن کریم مدارس استعدادهای درخشان که به میزبانی استان یزد در حال برگزاری است، در گفت‌وگو با ایکنا، کنگره قرآنی سمپاد را از موفق‌ترین برنامه‌هایی خواند که در مجموعه مدارس استعدادهای درخشان در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: کنگره قرآنی سمپاد در سال‌های اخیر در قالب جدیدی برگزار می‌شود که شیوه‌ای خلاقانه و کاربردی است و مشاهده می‌کنیم دانش‌آموزان به خوبی با این سبک مسابقات ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند و خوشبختانه اثرگذار بوده است، زیرا دانش‌آموز باید در قالب این مسابقات برای مشکلی از جامعه با بهره‌مندی از مفاهیم قرآن به راه‌حل دست یابد  و آن را در قالب هنر و پنج رشته اعم از ساخت کلیپ، پادکست، پاورپوینت، نمایش رادیویی و اینفوگراف ارائه دهد.

کاظمی افزود: شرکت‌کنندگان این بخش در مرحله آموزشگاه با برپایی غرفه‌هایی، مفاهیم قرآن کریم را برای سایر دانش‌آموزان تبیین می‌کنند که این مهم فضای قرآنی در مدارس راه‌اندازی و موجی در بین دانش‌آموزان سمپاد ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به جذابیت این بخش برای دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان در قالب این مسابقات هم با مفاهیم قرآن و هم رشته‌های هنری یادشده آشنا می‌شوند. همچنین مشارکت گروهی از مهمترین ویژگی این جریان است که در قالب گروه‌های سه نفره اثری تولید و در مرحله کشوری از استان‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و چالشی را مطرح و با آیات قرآن به آن پاسخ داده و راه‌حل ارائه می‌دهند.

مدیر دبیرستان شهید رمضانخانی یزد با اشاره به برکات کنگره قرآنی در مدارس سمپاد بیان کرد: این مسابقات در زمینه آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم عمیق قرآنی و همچنین آشنایی با رشته‌های مختلف هنری تأثیر بسزایی داشته است که تلفیق این موارد، آثاری ماندگار و فاخر تولید و به جامعه مخاطب ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود سایر مدارس از این قالب استفاده کنند زیرا به شیوه معمول، مسابقات مفاهیم قرآن به صورت کتبی و یا نهایت ارائه کنفرانس برگزار می‌شود ولی این مسابقات، نقش آیات قرآن در زندگی را برای دانش‌آموز به صورت کاربردی‌تر و ملموس‌تر متبلور می‌کند و جای خالی آن در مسابقات فرهنگی و هنری احساس می‌شود.

کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راهکارهایی برای ایجاد فضای قرآنی در مدارس و جذب هرچه بیشتر دانش‌آموزان به این فعالیت‌ها گفت: در وهله اول مدیریت و کادر مدرسه باید دغدغه اجرای فعالیت‌های قرآنی را داشته باشند و این فعالیت‌ها را در اولویت و از مسائل مهم مدرسه بدانند. خوشبختانه با توجه به اهتمام دبیرستان شهید رمضانخانی به فعالیت‌های قرآنی، 15 دانش‌آموز این مدرسه سمپاد توانستند به مرحله کشوری راه یابند که با اختلاف بهترین مدرسه در سطح کشور بوده است. بنابراین ایجاد موج قرآنی در مدارس بسیار مهم و اثرگذار است که در صورت تحقق آن، دانش‌آموزان نیز همراهی خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha