کنگره ملی قرآن سمپاد از نگاه دانش‌آموزان متسابق
کد خبر: 4172505
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷

کنگره ملی قرآن سمپاد از نگاه دانش‌آموزان متسابق

بیست و هشتمین کنگره سراسری قرآن کریم مدارس استعدادهای درخشان از هفتم مهرماه در گروه پسران به میزبانی استان یزد آغاز و امروز، دهم مهرماه در مراسمی با معرفی برگزیدگان به‌کار خود پایان می‌دهد.

دانش‌آموزان متسابق در کنگره سمپادبیست و هشتمین کنگره سراسری قرآن کریم مدارس استعدادهای درخشان از هفتم مهرماه در گروه پسران به میزبانی استان یزد آغاز و امروز، دهم مهرماه در مراسمی با معرفی برگزیدگان، به‌کار خود پایان می‌دهد. در همین راستا ایکنای یزد با تعدادی از دانش‌آموزان شرکت‌کننده در کنگره قرآنی سمپاد به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید:

امیرمحمد از استان گیلان و پایه یازدهم که در رشته حفظ ویژه این دوره از مسابقات شرکت کرده، سطح مسابقات را مطلوب خواند و گفت: متسابقان در این مرحله به لحاظ فنی از کیفیت بالایی برخوردار بودند و در برخی مقاطع رقابت بسیار نزدیک بود و این امر کیفیت مسابقات را افزایش داد.

وی میزبانی استان یزد در این دوره از مسابقات را قابل تقدیر دانست و افزود: خوشبختانه هم برنامه‌ریزی مسابقات و هم اسکان و پذیرایی به خوبی اجرا شد و خاطره ماندگاری برای ما رقم خورد.

این دانش‌آموز قرآنی، سطح داوری مسابقات را نیز مطلوب توصیف کرد و با اشاره به تأثیر برگزاری کنگره قرآنی در کنار تحصیل و مباحث آموزشی بیان کرد: وقتی در زندگی اقدامی انجام می‌دهیم، اگر با معنویت همراه باشد، این جهت‌گیری ارزشمند می‌شود و می‌توانیم مسیر را با توکل به خدا و توسل به قرآن و اهل بیت(ع) با معنویت و سرعت بیشتری طی کنیم. 

مسابقات از نظم خوبی برخوردار بود

احمدرضا رئیسی، دانش‌آموز مدرسه سمپاد شیراز است که در رشته قرائت و برای اولین بار در این مسابقات شرکت می‌کند، نیز گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه در مسابقات اوقاف و همچنین آموزش و پرورش شرکت کرده‌ام، اساتید مجربی در این دوره حضور داشتند و داوری مسابقات در همه رشته‌ها اعم از وقف و ابتدا، صوت، لحن و تجوید برعهده داوران ملی و بین‌المللی بود.

وی با اشاره به اینکه مسابقات به موقع و از نظم خوبی برخوردار بود و به لحاظ اسکان و پذیرایی و میزبانی نیز به خوبی انجام شد بیان کرد: این کنگره برای جذب دانش‌آموزان بسیار عالی و مؤثر است و اگر سایر رشته‌ها همانند ترتیل و اذان نیز به این مسابقات افزوده شود، می‌توان استقبال بیشتر دانش‌آموزان از این مسابقات را شاهد باشیم.

فضای خوبی برای فعالیت فکری دانش‌آموزان فراهم شد

حسین رحمانی که از اصفهان و به عنوان مربی تربیتی در این مسابقات حضور دارد، نیز میزبانی و نحوه برگزاری مسابقات را مطلوب خواند و گفت: میزبانی و برگزاری بسیار عالی بود و زمینه‌ای فراهم شد تا دانش‌آموزان  از اماکن گردشگری و تاریخی یزد بازدید داشته باشند و همچنین فضای خوبی برای فعالیت فکری و حلقه‌ای دانش‌آموزان در این مسابقات فراهم شد.

وی بیان کرد: فعالیتی که متسابقان ارائه دادند، در سه بخش بود که دانش‌آموزان فعالیت‌هایی در مرحله آموزشگاهی در پارامترهای سه‌گانه ناامیدی، انفعال و خودباختگی انجام و در مرحله کشوری، ارتباط این پارامترها را با سبک و رویکردی متفاوت استخراج کردند و در روز دوم پارامترها ریشه‌یابی و در نهایت به ارائه طرح منجر می‌شود و به مدیران مدارس ارائه خواهند داد.

رحمانی افزود: برگزاری چنین مسابقاتی که برای دومین سال به این سبک برگزار می‌شود، بسیار مؤثر است به نحوی که به اذعان دانش‌آموزان، تدبر در قرآن کریم در بین این قشر افزایش یافته و انس بیشتر آنان با قرآن کریم را رقم زده است و پاسخ بسیاری از سؤالات را می‌توانند در قرآن کریم جستجو کنند و این رجوع به درک عمیق مفاهیم قرآن منجر می‌شود.

مهمان‌نوازی یزدی‌ها قابل تقدیر بود

امین یزدان‌پناه، از استان بوشهر  که در رشته مفاهیم در این مسابقات شرکت کرده است مهمان‌نوازی یزدی‌ها را قابل تقدیر خواند و گفت: برگزاری مسابقات مفاهیم به شکلی که سه چالش عنوان و با استفاده از مفاهیم قرآن به راه‌حل منجر می‌شود، بسیار اثرگذار بود و هر سه موضوع نیز به نوعی با هم ارتباط داشت.

علیرضا باقرزاده از اصفهان نیز شرکت در این مسابقات را تجربه جالبی دانست که برای دانش‌آموزان رقم خورده است و گفت: برگزاری مسابقات با این سبک و قالب تجربه خوبی بود که نسبت به تجربه‌های دیگری که برایم رقم خورده است، پیشرفته‌تر بود.

وی ادامه داد: طرح چالش‌های اجتماعی این مسابقات جالب توجه بود چرا که یکی از مشکلاتی که گاهاً در مدارس می‌بینیم، ناامیدی دانش آموزان از آینده است که تغییر شرایط در برخی موارد این امر را رقم می‌زند و در قالب این مسابقات این ناامیدی با پاسخ‌هایی که مورد بررسی قرار گرفت، به ارائه راه‌حل منجر شد که امیدوارم این راه‌حل‌ها صحیح و مورد استفاده قرار گیرد زیرا که می‌تواند آن ناامیدی را حتی اگر نتوان کامل از بین برد، می‌توان در جامعه کمرنگ‌تر کرد.

باقرزاده نیز میزبانی یزد را به خوبی توصیف کرد و گفت: اگر برخی بخش‌ها مثل یزدگردی نبود و یا به زمان دیگری موکول می‌شد، بهتر بود چرا که در بخش مفاهیم باید با وقت بیشتری نسبت به ارائه راه‌حل برای این چالش‌ها اقدام می‌کردیم و گاهاً با کمبود وقت روبرو بودیم.

یادآور می‌شود بیست و هشتمین کنگره قرآنی مدارس استعدادهای درخشان به میزبانی استان یزد در گروه دختران، عصر امروز آغاز و تا 14 مهرماه ادامه دارد.

خبرنگار: اعظم السادات میرجلیلی

انتهای پیام
captcha