اختلاف برداشت غرب از بیانیه لوزان قابل پیش‌بینی بود/ تناقض آشکار در سخنان اوباما
کد خبر: 3084034
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
مهدی دواتگری:

اختلاف برداشت غرب از بیانیه لوزان قابل پیش‌بینی بود/ تناقض آشکار در سخنان اوباما

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برداشت‌های متفاوت غرب از بیانیه لوزان گفت: بیاناتی که بعد از مذاکرات از سوی مقامات کاخ سفید مطرح شد قابل پیش‌بینی بود.

مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به تفاهم ایران با گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای بر سر راه حل‌ها و صدور بیانیه پایانی اظهار کرد: ابتدا باید به این نکته توجه داشت که این یک توافق نهایی نیست و یک بیانیه سیاسی است که بار حکمی ندارد و سه ماه فرصت برای تدوین و تنظیم توافقنامه نهایی تعیین شده است.
وی تصریح کرد: این توافقنامه نهایی الزاماً باید در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و از نظر قوانین داخلی در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی این توافقنامه لازم‌الاجرا خواهد شد.

ایران هیچگاه به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نبوده است
دواتگری با اشاره به اظهارات مقامات کاخ سفید در مورد بیانیه پایانی مذاکرات لوزان گفت: هنوز مهر این بیانیه سیاسی خشک نشده بود که اختلاف برداشت‌های هر یک از طرفین به وضوح قابل ملاحظه بود به طوری که طرف مقابل این توافق را برای خود یک پیروزی قلمداد می‌کرد که البته این اختلاف برداشت قابل پیش‌بینی بود.
وی با بیان اینکه ایالات متحده تصور می‌کند مقابل ایران هسته‌ای که اهداف نظامی دارد، ایستاده است، اظهار کرد: هرچند اوباما نیز در این رابطه تناقض آشکاری را در بیانات خود داشت و به فتوای رهبر معظم انقلاب در مورد ممنوعیت تولید، نگه‌داری و به کارگیری سلاح هسته‌ای اشاره کرد.
منتخب مردم مراغه در مجلس تصریح کرد: بزرگ‌ترین مانور آمریکا در ارتباط با بیانیه لوزان این بود که جلوی ایران را در رسیدن به سلاح هسته‌ای را گرفته در حالی‌که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال تهیه و تولید سلاح هسته‌ای نبوده است.

لزوم شفاف‌سازی در موضوع کیفیت لغو تحریم‌ها

وی با اشاره به چند مرحله‌ای بودن لغو تحریم‌ها طبق بیانات مقامات کاخ سفید گفت: این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی بر لغو یک مرحله‌ای مذاکرات اشاره داشتند و آنچه در بیانیه مطرح شده نشان می‌دهد که این مسئله جزو ابهامات است که می‌تواند یکی از مسائل اساسی باشد که لازم است به وضوح روشن شود و مسئولان دستگاه دیپلماسی و دولت باید راجع به این مسئله شفاف‌سازی کنند.
دواتگری همچنین تصریح کرد: اگر قرار است این توافقنامه به عنوان قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود و شش قطعنامه گذشته علیه ایران را فسخ کند، لازم است حتماً وضعیت موشک‌های بالستیک و مسئله امکان بازگشت تحریم‌ها در این قطعنامه لحاظ شود.

پیام‌هایی که بیانات اوباما می‌تواند داشته باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برداشت متفاوت کاخ سفید از بیانیه پایانی مذاکرات لوزان را از دو جنبه مورد بررسی قرار داد و گفت: برداشت اول این است که مقامات کاخ سفید تلاش می‌کنند صهیونیست‌ها و جمهوری‌خواهان را آرام کنند اما برداشت دوم می‌تواند این باشد که یک توافق پنهانی بین طرفین صورت گرفته که در این صورت دیگر ما چیزی در اختیار نخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: اگر برداشت غرب از بیانیه پایان مصرف داخلی داشته باشد مربوط به خودشان است که به چه شکلی می‌خواهند جناح مقابل را قانع کرده و یا آنها را با خود همراه کنند؛ اما باید فرض دوم را نادیده نگیریم؛ در این صورت اگر ادعاهای غرب درست باشد ما منافع ملی خود را نادیده نخواهیم گرفت.

لزوم نظارت بیشتر مجلس بر ادامه روند مذاکرات

دواتگری ادامه داد: با این حال به نظر می‌رسد این موضوع ابعاد پیچیده‌تری دارد و باید در ادامه روند مذاکرات، خصوصاً در تدوین توافقنامه نهایی دقت نظر لازم صورت گیرد.
این نماینده مجلس نهم در پایان خاطرنشان کرد: لازم است مجلس شورای اسلامی از این پس بر روند مذاکرات نظارت بیشتری داشته باشد.

captcha