چهار دستاورد عمده بیانیه سوئیس/ برخی انتقادات خلاف شعار سال رهبری است
کد خبر: 3102124
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
داریوش قنبری عنوان کرد:

چهار دستاورد عمده بیانیه سوئیس/ برخی انتقادات خلاف شعار سال رهبری است

گروه سیاسی: عضو شورای مرکزی حزب مرد‌م‌سالاری در تشریح دستاوردهای اساسی بیانیه سوئیس گفت: خروج از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، پذیرش حق غنی‌سازی، لغو تحریم‌ها و افزایش همکاری‌های بین‌المللی با ایران در صنعت هسته‌ای از جمله این دستاوردهاست.

داریوش قنبری، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ارزیابی خود از بیانیه سوئیس و دستاوردهای این دور از مذاکرات برای کشور گفت: به عقیده من چهار دستاورد عمده و اساسی را می‌توان برای این بیانیه برشمرد. اول اینکه ما در مجموع به واسطه این توافق، از شر فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شدیم.

پذیرش حق غنی‌سازی و خروج از ذیل فصل هفتم از نتایج مهم بیانیه سوئیس است

وی افزود: کسانی که حقوق بین‌الملل را می‌شناسند می‌دانند کشورهایی که تحت این فصل قرار گرفتند به راحتی نتوانستند از آن خارج شوند و حتی با اجماع جهانی برای حمله نظامی مواجه شدند ولی ایران از نادر کشورهایی است که بدون اینکه به جنگی گرفتار شود می‌تواند از ذیل فصل هفتم خارج شود.

قنبری اظهار کرد: در واقع با درایتی که دولت آقای روحانی به خرج داد کشور توانست با این توافق از باقی ماندن در فصل هفتم خارج شود. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: دستاورد دوم این بیانیه پذیرش حق غنی‌سازی ایران بود که این هم پیروزی بزرگی بود؛ کشورهایی که به فناوری هسته‌ای دست یافتند معمولا دو حالت پیدا کردند یا تحت فشارهای بین‌المللی، فناوری هسته‌ای خود را کاملا واگذار کردند و یا اینکه از NPT  خارج شدند و به سمت تولید بمب اتمی رفتند.

وی ادامه داد: ایران در اینجا نیز جزو نادر کشورهایی بود که هم به فناوری هسته‌ای دست یافت و هم اینکه دو مسیر یاد شده را طی نکرد. خیلی از قدرت‌ها در تلاش بودند که با تبدیل ایران به لیبی، کشور  را از فناوری هسته‌ای تهی کنند که خوشبختانه به نتیجه نرسیدند.

قنبری عنوان کرد: دستاورد سوم مذاکرات تا این لحظه رفع تحریم‌هاست که بار سنگینی را از دوش ملت ایران برخواهد داشت و تهدیدات را از ایران دور خواهد کرد.

توسعه صنعت هسته‌ای و حرکت به سمت تجاری‌سازی

وی با بیان اینکه دستاورد چهارم و مهم این بیانیه استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای توسعه صنعت هسته‌ای و تعاملات هسته‌ای با جهان خارج است، گفت: براین اساس کشورهای دیگر در توسعه راکتورها و زیرساخت‌های هسته‌ای کشور با ایران همکاری خواهند کرد و متقابلا ایران نیز همکاری‌های بین‌المللی خود در این حوزه را افزایش خواهد داد که این باعث تجاری کردن صنعت هسته‌ای کشور خواهد شد و از این لحاظ دستاورد مهمی نصیب کشور خواهد شد.

برخی انتقادات در جهت خلاف شعار سال و منافع ملی است

قنبری درباره نسبت برخی انتقادات از بیانیه سوئیس که کلیت چنین توافقی را زیر سؤال می برد با شعار سال که مبنی بر همدلی و همزبانی میان دولت و ملت است، گفت: متأسفانه برخی افراد که خود را اصولگرا می‌دانند این روزها برخلاف آنچه که رهبر انقلاب فرمودند عمل می‌کنند و به جای همدلی و همزبانی راه تقابل با دولت را پیش گرفتند، گویی که امسال به نام دیگری نهاده شده است که آنان اینگونه عمل می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری تأکید کرد: متأسفانه این عده پیام رهبری را به خوبی دریافت نکردند و نه تنها در جهت خلاف این پیام عمل می‌کنند بلکه در جهت تقابل با منافع ملی، ملت و دولت گام برمی‌دارند.

وی تصریح کرد: این عده به نوعی دانسته یا ندانسته در مسیر خواست دشمنان و رقبای کشور تلاش می‌کنند و بایستی تکلیف اینگونه افراد مشخص شود.

انتقادات برمبنای همدلی و همزبانی باشد

قنبری یادآور شد: عده اندکی از این افراد متأسفانه عنوان نمایندگی مردم در مجلس را هم دارند و در مجلسی که بایستی پایگاه و جایگاه دفاع از حقوق مردم و نظام باشد، این افراد به تخریب دستاوردها می‌پردازند و در جهت خلاف شعار سال و منافع ملی عمل می‌کنند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این افراد با اینگونه سخنان هم به اصولگرایی، هم به نظام جمهوری اسلامی و هم به منافع ملت ایران ضربه می‌زنند، لذا باید جریان‌های سیاسی حد و مرز خود با اینگونه افراد را مشخص کنند و انتقادات را بر اساس جهت‌گیری شعار سال بیان کنند. 

captcha