بیانیه سوئیس در شرایط موجود، بازی برد ـ برد است/ پرهیز منتقدان از نگاه ایده‌آلی به مذاکرات
کد خبر: 3095752
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
احمد شوهانی:

بیانیه سوئیس در شرایط موجود، بازی برد ـ برد است/ پرهیز منتقدان از نگاه ایده‌آلی به مذاکرات

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اگر با نگاهی ایده‌آلی مذاکرات را ارزیابی کنیم به راحتی می‌توان انتقاد کرد، گفت: اگر در یک فضای واقعی به این تفاهم بنگریم آن گاه وضعیت فرق می‌کند و معتقدم در شرایط موجود این بیانیه یک بازی برد ـ برد است.

احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ارزیابی خود از بیانیه سوئیس گفت: ما در خصوص این بیانیه باید واقعیت‌ها را بگوییم و در شرایط موجود نباید ایده‌آلی فکر کرد؛ عده‌ای هستند که تصور می‌کنند ما نباید هیچ امتیازی به طرف مقابل بدهیم که در عالم واقعیت امکان آن وجود ندارد.

لزوم نگاه واقع‌بینانه به بیانیه سوئیس

وی اظهار کرد: زمانی که ما با 6 کشور در حال مذاکره هستیم هر یک از آن کشورها به دنبال منافع خود هستند و هر یک در پی گرفتن امتیازی از ما می باشند، لذا در این فضا اگر با نگاهی ایده‌آلی مذاکرات را ارزیابی کنیم به راحتی می‌توان انتقاد کرد و این بیانیه را زیر سؤال برد.

شوهانی افزود: اما اگر رویکرد و نگاه خود را عوض کنیم و شرایط بین‌المللی و داخلی را بسنجیم و در یک فضای واقعی به این تفاهم بنگریم آن گاه وضعیت فرق می‌کند. در شرایط موجود من معتقدم این بیانیه یک بازی برد ـ برد است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: از طرف دیگر باید دانست هنوز توافق صورت نگرفته است و در حد یک بیانیه است و باید تا سه ماه دیگر صبر کرد تا  این بیانیه منتج به توافق الزام‌آور شود، براین مبنا من نگاه مثبتی به این بیانیه دارم.

ضرورت تبدیل حالت انتقادات از تخریبی به سازنده در سال همدلی و همزبانی

شوهانی درباره اینکه تا چه حد لازم است که در سال همدلی و همزبانی، انتقادات همراه با انصاف و به دور از ایجاد شکاف و اختلاف در جامعه باشد گفت: مقام معظم رهبری وقتی نام شعار سال را همدلی و همزبانی میان دولت و ملت می‌گذارند برای همین است که اختلافات و شکاف‌ها کاهش پیدا کند.

وی تأکید کرد: اگر ما نه فقط در موضوع مذاکرات هسته‌ای بلکه در سایر مسائل مقداری دل‌ها و زبان‌ها را به هم نزدیک کنیم می‌توانیم مشکلات خود را حل کنیم و حتی مسئله مهمی مانند اقتصاد مقاومتی در این فضا محقق می‌شود.

منتخب مردم ایلام، ایوان و چرداول یادآور شد: بنابراین اگر هم انتقادی هست این انتقاد باید سازنده باشد نه تخریبی. به عبارتی انتقادات باید در چارچوب واقعیت‌ها باشد نه اینکه یک مسئله کوچک را بزرگ کنیم و اذهان توده‌ها در تخریب کنیم  زیرا این به مصلحت کشور نیست.

منتقدان ابتدا خود را جای تیم مذاکره‌کننده بگذارند

شوهانی اظهار کرد: از طرفی انتقاد باید همراه پیشنهاد باشد. هنوز که توافقی حاصل نشده است ما باید بر روی این بیانیه کار کنیم و منتقدان نیز صحبت‌های خود را براساس شرایط واقعی نه فضای ایده‌آلی مدنظر خود مطرح کنند.

وی در پایان ابراز کرد: منتقدان قبل از بیان انتقادات خود باید فرض کنند به جای آقای ظریف، آنها در تیم مذاکره‌کننده باشند و ببینند در مقابل آنها 6 کشور حضور دارند که آنها نیز حرفی دارند و ما نیز در شرایط تحریم هستیم، لذا با درنظر گرفتن چنین فضایی انتقادات باید هم واقع‌بینانه، هم منصفانه و هم همراه با پیشنهاد باشد.

captcha