دستاوردهای مذاکرات لوزان برای کشور/ رژیم صهیونیستی به دنبال «فتنه هسته‌ای» در ایران است
کد خبر: 3090544
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
کنعانی‌مقدم تشریح کرد:

دستاوردهای مذاکرات لوزان برای کشور/ رژیم صهیونیستی به دنبال «فتنه هسته‌ای» در ایران است

گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصولگرا در تشریح دستاوردهای مذاکرات لوزان گفت: مهم‌ترین دستاورد این بود که ملت، تیم مذاکره‌کننده و دولت با همبستگی و همدلی نقشه راه تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب را طی کردند و با حفظ انسجام ملی به اهداف خود در این مرحله رسیدند.

حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز و از فعالان سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد ارزیابی خود از ویژگی‌های بیانیه سوئیس (لوزان) میان ایران و 1+5 گفت:  این یک موفقیت بزرگ برای تیم مذاکره‌کننده و دولت بود و ملت ما نیز از آن به چند دلیل استقبال کرد.

اجماع جهانی به نفع ایران در اثر مذاکرات لوزان

وی در تشریح این دلایل اظهار کرد: اول اینکه ما موفق شدیم بر اساس یک روش دیپلماتیک و مذاکره سیاسی رژیم صهیونیستی و آمریکا را خلع سلاح کنیم. آنها مدت‌ها به دنبال این بودند که به بهانه‌‌های مختلف از گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند که به دنبال یک اجماع جهانی برای رسیدن به هدف خود بودند اما با صدور این بیانیه عملاً یک اجماع جهانی به نفع ایران شکل گرفت.

کنعانی‌مقدم افزود: نکته دوم این است که بر اساس این بیانیه حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی که تداوم بهره‌مندی و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و غنی‌سازی است تثبیت شد و شش کشور بزرگ جهان بر این امر اذعان و اقرار کردند.

دبیرکل حزب سبز عنوان کرد: دلیل سوم این است که ما در روند این مذاکرات توانستیم دست آمریکا را در جامعه جهانی رو کنیم؛ آقای اوباما بعد از صدور این بیانیه اظهار کرد که ما در مقابل ایران سه گزینه حمله نظامی، مذاکره و تحریم‌ها را داشتیم و اقرار کرد که تحریم‌ها علیه ایران اثر نکرد و اگر مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید به دنبال حمله نظامی به ایران بودیم لذا این سخنان عملاً چهره واقعی آنها را به جامعه جهانی نشان داد.

حرکت در مسیر تعیین‌شده رهبری با حفظ همدلی و انسجام؛ مهمترین دستاورد

کنعانی‌مقدم ابراز کرد: دلیل چهارم این بود که با این بیانیه تحریم‌های غیرعادلانه و غیر قانونی که رشد و پیشرفت اقتصادی کشور را با مانع مواجه کرده بود از سر راه برداشته خواهد شد و شش قطعنامه علیه ایران که در شورای امنیت ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب شده بود با انجام توافق لغو خواهد شد که این موفقیت بزرگی برای دیپلماسی کشور است.

وی در ادامه درباره مهم‌ترین دستاورد مذاکرات لوزان گفت: ملت، تیم مذاکره‌کننده و دولت با همبستگی و همدلی نقشه راه تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب را طی کردند و با حفظ انسجام ملی به اهداف مدنظر خود در این مرحله از مذاکرات رسیدند.

انتقادات نباید تیم‌ مذاکره‌کننده را تضعیف کند/ نظام تصمیم‌گیر اصلی مذاکرات است

کنعانی‌مقدم در رابطه با برخی انتقادها که این بیانیه را مسائلی از جمله زیر پاگذاشتن خطوط قرمز رهبری و نابودساختن دستاوردهای هسته‌ای دانسته‌اند گفت: اینگونه اظهارنظرات نشانگر وجود آزادی در کشور است، چرا که اظهارنظر مخالفان و موافقان باعث می‌شود ما از خواب غفلت بیدار شویم و خیلی سرمست پیروزی نشویم لذا این پدیده مبارکی است که مخالفان آزادانه بتوانند نظرات خود را بیان کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: با این حال در مسائلی مانند مذاکرات که نظام تصمیم‌گیر اصلی است انتقادات نباید به گونه‌ای باشد که باعث تضعیف عقبه مذاکره‌کنندگان و دولت شود به‌نحوی که اوباما در سخنان خود بگوید در ایران برخی موافق و برخی مخالف توافق هستند؛ البته رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی به این صحبت‌ها پاسخ دادند و فرمودند اینها با ایجاد این اختلافات به دنبال فتنه در کشور هستند.

وی با تأکید بر اینکه باید حد و حدود نقد و مخالفت‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که باعث شکاف و اختلاف نشود، گفت: به عقیده من رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد یک «فتنه هسته‌ای» در ایران است که اگر توافقی صورت گرفت با ایجاد دو جبهه مخالف و موافق در ایران باعث تضعیف نظام شود؛ لذا خود ما نباید به این اختلافات و شکاف‌ها دامن بزنیم و باید مراقب سخنان و انتقادات خود باشیم.

captcha