استانی‌شدن انتخابات هویت‌ ملی را تقویت می‌کند/ نسبت طرح جدید با فرهنگ سیاسی
کد خبر: 3224287
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
داریوش قنبری:

استانی‌شدن انتخابات هویت‌ ملی را تقویت می‌کند/ نسبت طرح جدید با فرهنگ سیاسی

گروه سیاسی: عضو حزب مرد‌مسالاری با حمایت از طرح استانی‌شدن انتخابات گفت: از مزایای عمده طرح جدید این است که هویت ملی مستحکم‌تر خواهد شد؛ الان در زمان انتخابات شاهد اولویت یافتن هویت‌های قبیله‌ای، قومی و فروملی بر هویت ملی هستیم که این مسئله در درازمدت به نفع کشور نیست.

داریوش قنبری، کارشناس مسائل سیاسی و عضو حزب مردم‌سالاری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ارزیابی خود از طرح استانی شدن انتخابات مجلس و رابطه آن با عدالت سیاسی و مشارکت عمومی مردم گفت: به عقیده من این طرح منجر به مشارکت خردمندانه، فعالانه و آگاهانه مردم در روند انتخابات خواهد شد و مردم را به سمت شناخت بیشتر از کاندیداها و سوابق آنان سوق خواهد داد.

استانی شدن انتخابات و تقویت هویت ملی

وی درباره مزایای این طرح گفت: از مزایای عمده این طرح این است که هویت ملی مستحکم‌تر خواهد شد. الان در زمان انتخابات شاهد اولویت یافتن و پیشی گرفتن هویت‌های قبیله‌ای، قومی و فروملی بر هویت ملی هستیم که این مسئله در درازمدت به نفع کشور نیست.

قنبری اظهار کرد: علیرغم اینکه بیش از یک قرن است که دولت مدرن در کشور ما شکل گرفته است و هویت ملی ایرانی یک هویت دیرینه است، اما در دوره انتخابات این هویت تحت‌الشعاع هویت‌های طائفه‌ای و قومی قرار می‌گیرد و کاندیداها نیز در دوره انتخابات بیشتر به این هویت‌ها توجه نشان می‌دهند.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری تأکید کرد: این مسئله تهدیدی علیه هویت ملی و امنیت ملی کشور است، لذا استانی شدن انتخابات این تهدیدات را به فرصت تبدیل می‌کند و هویت ملی را در مقابل سایر هویت‌ها بیش از پیش تقویت می‌کند و این به نفع منافع ملی کشور در یک نگاه کلان است.

افزایش زمینه فعالیت احزاب سیاسی با استانی شدن انتخابات

قنبری درباره نسبت این طرح با افزایش زمینه فعالیت احزاب در انتخابات گفت: این طرح می‌تواند زمینه‌ساز ورود فعالانه احزاب سیاسی به انتخابات شود. یکی از نمودهای فعالیت احزاب، مسئله مشارکت و انتخابات است و به نوعی حتی خاستگاه شکل‌گیری احزاب سیاسی، انتخابات بوده است و اساسا در کشورهای دموکراتیک پیشرفته، احزاب سیاسی از کانال انتخابات شکل گرفتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: متأسفانه در کشور ما زمینه‌ای برای شکل‌گیری و فعالیت احزاب سیاسی نبوده است و طوائف و اقوام و هویت‌های فروملی به جای احزاب در حوزه سیاسی عمل می‌کردند. با این طرح نقش احزاب پررنگ تر خواهد شد و انتخابات به سمت انتخاباتی تفکرمحور و برنامه‌محور حرکت می‌کند و از این لحاظ به بالارفتن کیفیت مشارکت مردم کمک خواهد کرد.

جلوگیری از خرید و فروش رأی با طرح جدید

وی با بیان اینکه مزیت سوم این طرح جلوگیری از خرید و فروش رأی است، گفت: در حوزه‌های کوچک امکان خرید و فروش رأی توسط برخی کاندیداهای متمول و ثروتمند وجود دارد. من با تجربه حضور در دو دوره هفتم و هشتم مجلس، نمایندگانی را سراغ دارم که با 20، 30 هزار رأی یا کمتر به مجلس آمدند. در چنین حوزه‌های انتخاباتی که با این مقدار رأی امکان حضور در مجلس وجود دارد صاحبان ثروت به راحتی اقدام به خرید رأی می‌کنند و این به نوعی فساد در انتخابات است که با استانی شدن انتخابات امکان خرید و فروش رأی به شدت کاهش می‌یابد.

استانی شدن انتخابات چه تأثیری در فرهنگ سیاسی دارد؟

قنبری درباره رابطه استانی شدن انتخابات و فرهنگ سیاسی گفت: وضعیت فعلی انتخاباتی کشور، یک فرهنگ سیاسی غلط را در برخی مناطق ایجاد کرده است که برخی مردم با نگاه‌های منطقه‌ای، طائفه‌ای و قبیله‌ای احساس می‌کنند انتخابات نبردی برای پیروزی یک شهر، منطقه و قوم بر سایر شهرها، منطقه‌ها و اقوام است و عملا انتخابات در برخی مناطق و شهرها به نبرد اقوام و طوایف تبدیل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا تصریح کرد: در صورتی که انتخابات گزینش افراد شایسته، افکار صحیح و رویکردهای کلان ملی برای اداره کشور است، لذا این طرح یکی از بهترین طرح‌ها برای بهبود توسعه سیاسی و افزایش سطح فرهنگ سیاسی جامعه به سمت فرهنگ سیاسی مشارکتی مدنی است.

captcha