کارویژه جایزه مصطفی(ص)، استانداردسازی علم است
کد خبر: 4171969
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۲
دهقانی فیروزآبادی:

کارویژه جایزه مصطفی(ص)، استانداردسازی علم است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: یکی از کارهایی که بنیاد مصطفی(ص) انجام می‌دهد، این است که استانداردی جهانی تعریف می‌کند تا نشان دهد از دیدگاه ایران به‌مثابه ام‌القرای جهان اسلام، معنای علم نافع و ناب چیست.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوربه گزارش ایکنا از اصفهان، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) که شامگاه هفتم مهرماه در سالن اجلاس مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: سیاست راهبردی توسعه علم و فناوری در همه حوزه‌ها از مهم‌ترین ارکان سیاستگذاری رهبر معظم انقلاب از ابتدای زعامت ایشان و نیز از ابتدای انقلاب بوده است. نتیجه این سیاست که در راستای آموزه‌های رسول گرامی اسلام درباره اهمیت و ارزش علم و فناوری بوده، ایران اسلامی را امروز به قدرتی بزرگ و صاحب معادن و جواهری از دانشمندان، فن‌آوران و شرکت‌های دانش‌بنیانی تبدیل کرده است که هرکدام افتخاری برای کشور هستند.

وی با بیان اینکه مرجعیت جمهوری اسلامی در حوزه علم همواره از تأکیدات جدی مقام معظم رهبری بوده است، گفت: یکی از ارکان و اسباب بزرگی و مرجعیت این است که یک کشور بتواند برنامه‌های بزرگ و بین‌المللی از جنس جایزه مصطفی(ص) داشته باشد؛ جایزه‌ای که به ابتکار شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1391 ایجاد شد، امروز پنجمین دوره آن در اصفهان در حال برگزاری است و تاکنون به 14 دانشمند برتر جهان اسلام، جایزه‌ای اعطا کرده که به قول مجلات معتبری مانند Science، جایزه نوبل کشورهای اسلامی‌ست و ایران عزیز، پرچمدار و مبتکر آن است.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: اینکه مجله‌ای مانند Science در مقاله‌ای، جایزه مصطفی(ص) را نشان افتخاری برای ایران اسلامی می‌داند، نوعی افتخار ملی و اسلامی به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه جایزه مصطفی(ص) حداقل سه کار بزرگ انجام داده است، افزود: وقتی در این دوره، دو هزار و 613 دانشمند را در 110 کشور دنیا شناسایی کردیم و از میان آنها، پنج نفر را برگزیده دوره پنجم انتخاب می‌کنیم، به‌مثابه کسانی که در ایجاد و تولید علم نافع برای بشریت تلاش کردند، اولین اتفاقی که می‌افتد، استانداردسازی علم است. یکی از کارهایی که بنیاد مصطفی(ص) انجام می‌دهد، این است که استانداردی جهانی تعریف می‌کند تا نشان دهد از دیدگاه ایران به‌مثابه ام‌القرای جهان اسلام، معنای علم نافع و ناب چیست.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: رکن دوم فایده‌ای که این جایزه دارد، شناسایی، نمایاندن و نشان دادن توان جمهوری اسلامی در توسعه علم و اتفاقات بزرگ این حوزه است. وقتی دانشمندان و میهمانان عزیزی از کشورهای متعدد داریم، اتفاق بعدی این است که تصویر و سیمای فاخر جمهوری اسلامی در تولید علم و حمایت از علم نافع، بهتر نمایش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: رکن سومی که این جایزه بزرگ دارد، این است که اتفاقات و ارتباطات بین‌المللی را رقم می‌زند، همانند آنچه ذیل رویدادهایی مانند جایزه کنز یا رویداد استپ که مبتنی بر تبادل علم و فناوری میان کشورهاست، اتفاق می‌افتد. ارتباطات ارزشمندی که میان دانشمندان ما و جهان اسلام ایجاد می‌شود، قطعاً زمینه‌بخش و ایجادکننده فرصت‌های بعدی فناوری، همکاری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان میان کشورهای اسلامی خواهد بود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با سپاس از دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان این مراسم ابراز امیدواری کرد جایزه مصطفی(ص) که امروز در چند حوزه مشخص فعالیت می‌کند، بیشتر پشتیبانی شود و با نگاه فاخری که رئیس‌جمهور محترم در حمایت قاطعانه و داهیانه از علم و فناوری و نوآوری دارد، بتواند در حوزه‌های دیگر توسعه پیدا کند و هر روز درخشان‌تر از دیروز بر تارک افتخارات جمهوری اسلامی بدرخشد.

محبوبه فرهنگ

انتهای پیام
captcha