مصادیق نیکوکاری و مانع‌زدایی‌ها
کد خبر: 3964872
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
شرحی بر دعای روز سوم/

مصادیق نیکوکاری و مانع‌زدایی‌ها

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در شرح دعای روز سوم ماه رمضان به مصادیق نیکوکاری و راه‌های آن اشاره و بر مانع‌زدایی‌ها در این زمینه تأکید می‌کند.

مصادیق نیکوکاری و مانع‌زدایی‌هابه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در دعای روز سوم آمده است «اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ؛ خدایا روزى کن مرا در این روز هوش و خودآگاهى را» یکی از مواردی که در انسان بسیار اهمیت دارد، هوشیاری و حافظه است.

وی ادامه داد: حافظه و هوشیاری نعمت بزرگی است که خداوند متعال در وجود انسان‌ها قرار داده است و برای اینکه بتواند از این ذهن و حافظه به‌خوبی بهره ببرد، گناه نکردن، از وجود ائمه معصومان به‌عنوان دستورالعملی عنوان شده است، اگر انسانی خطا نکند و گناهی مرتکب نشود و در مسیر عبودیت و بندگی خدا قرار گیرد ذهن او نورانی شده و باعث می‌شود حافظه‌ای قوی داشته باشد.

شعشعی افزود: شخصی به دانشمندی مراجعه و عنوان می‌کند من حافظه ندارم چه باید کرد و آن دانشمند گناه نکردن را برشمرد و در  علت آن عنوان می‌کند که علم یک نوع فضیلت و برتری است و خداوند این ویژگی، برتری و فضیلت را به انسان‌های بدسرشت و گناهکار عطا نمی‌کند؛ «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه‏ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ؛ علم، نورى است كه خداوند به قلب هر كسی كه بخواهد مى‌افكند.»

وی ادامه داد: در روز سوم ماه رمضان اولین نکته‌ای که انسان از خداوند می‌خواهد این است که به او ذهن پاک و روحیه‌ای که بتواند از گناه فاصله گرفته و در مسیر خدا زیرک باشد و با زیرکی خاص بندگی خدا را انجام دهد، روزی دهد.

شعشعی با اشاره به دعایی برای تقویت ذهن، گفت: یکی از دعاهایی که برای تعقیب مشترک نمازهای یومیه نقل شده و از جمله ویژگی‌های آن این است که حافظه انسان را تقویت می‌کند با این مطلع شروع می‌شود «سُبْحانَ مَنْ لایَعْتَدی عَلی اَهلَ مَمْلَکَتِةِ سُبْحانَ مَنْ لایَاْخُذُ اَهْلَ الْاَرضِ بِاَلْوانِ الْعَذابِ سُبْحانَ الرَّؤُفِ الرَّحیمِ اللهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلبیْ نُوراً و بَصَرَاً و فَهْماً و عِلْماً اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْئٍ قَدیرٌ» این دعا حافظه را تقویت می‌کند و اگر بخواهیم حافظه تقویت شود باید آیات نور و کلام وحی را حفظ کنیم، همچنین خواندن آیت‌الکرسی حافظه را زیاد می‌کند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد افزود: در فراز دوم آمده است «وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ؛ و دور بدار در آن روز از نادانى و گمراهى» در این فراز از خدا می‌خواهیم خدایا در این روز دست من را بگیر و نگذار کارهای باطل و بی‌خردانه انجام دهم.

وی ادامه داد: در فراز سوم نیز آمده «واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ» خدایا هر کار خیری که در ماه رمضان نازل کرده‌ای نصیبی از آن کار خیر به من برسان. در روایت داریم وجود رسول خدا از اصحاب سؤال کردند آیا شما را خبر بدهم به اموری که اگر به آن امور عمل کنید شیطان از شما دور می‌شود؛ مثل اینکه مشرق از مغرب دور است؟ اصحاب گفتند: بله یا رسول‌الله. حضرت فرمودند: روزه بگیرید چراکه روزه صورت شیطان را سیاه می‌کند، پس اینکه از خدا می‌خواهیم «واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ» یکی از کارهای خیر روزه گرفتن است. پس توفیق روزه داری را از خداوند بخواهیم و انسان باید این عمل را سرلوحه کار خویش قرار دهد.

شعشعی افزود: در ادامه پیامبر(ص) صدقه دادن را از مصادیق دیگر کار نیک می‌دانند زیرا صدقه دادن هم کمر شیطان را می‌شکند، در روایت داریم «كُلُّ مَعروفٍ صَدَقَةٌ»؛ هر کار خیر و نیکی صدقه است، لذا در ماه رمضان باید تلاش کرد کار نیک زیاد انجام دهیم این کار نیک؛ گره از کار دیگران باز کردن و مانع از سر راه آنها برداشتن است و اینکه رهبر معظم انقلاب یکی از شعارهای سال 1400 را مانع‌زدایی‌ها بیان کردند، یعنی انسان‌ها سبقت و سرعت بگیرند برای اینکه با انجام دادن کار نیک موانع را از سر راه برداشته و مسیر هموار شود.

وی مواظبت بر عمل صالح را از دیگر کارهای نیک دانست و بیان کرد: در قرآن کریم هر کجا سخن از ایمان به میان می‌آید در ادامه عمل صالح را بیان می‌کند پس عمل صالح شرط حقیقت ایمان است.

شعشعی گفت: یکی از دیگر کارهایی که باعث می‌شود شیطان از ما دور شود نماز شب است، به‌ویژه در زمان سحر که فرصت مناسبی است مخصوصا در ماه رمضان که انسان‌ها خود را به این طریق به خدا نزدیک کنند و دوستی با خدا و  استغفار ریشه شیطان را قطع می‌کند و در آخر حدیث پیامبر(ص) فرمودند «لِكُلِّ شَيءٍ زكاةٌ و زكاةُ الأبدانِ الصِّيامُ» هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن‌های شما روزه است.

وی گفت: بالاخره به خداوند متذکر می‌شویم «یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین جود» و بخششت از همه بخشندگان بیشتر است. پس بر ما هم ببخش و تفضل نما که بنده ناچیز ما هستیم و پرودرگار متعال شما هستی.

شعشعی بیان کرد: امیدواریم خداوند به همه ما این توفیق را بدهد تا بتواینم در مسیر خوب شدن و رسیدن به درجه بالای عبودیت و بندگی ثابت قدم باشیم و توفیق بهره‌برداری از این ایام را بیش از پیش مرحمت بفرماید و کوتاهترین دعا برای بزرگترین آروزیی که بشر دارد اللهم عجل لولیک الفرج را خواستاریم.

انتهای پیام
captcha